Vakuutuslääkärit toimimaan ”kunnian ja omantunnon” kautta

Otsikko naurattaa varmasti monia, joilla on tämän bloggauksen aiheesta omakohtaista kokemusta. Eikä tuossa mitään. Kaatuihan se ikuisena pidetty Berliinin muurikin. Vakuutuslääkäreiden ”kunnian ja omantunnon kautta” – toimintamalli saattaa olla totisinta totta, mikäli tässä bloggauksessa kerrottu lakihanke menee hallituksen ja eduskunnan käsittelyssä vuoden 2020 loppuun mennessä läpi! Eikä seuraavassa mobiiliflaijerissa olevien toimijoiden ekosysteemi saa ohjattua, sisällöltään yllättävältä kuulostavaa lakihanketta sivuraiteille.

Kyse on kaikkien näiden toimijoiden pyörittämästä jättimäisestä valtapaletista Suomessa.

Tämä kaikki liittyy osaltaan vuodesta 2018 käynnissä olleen vakuutuslääkärijärjestelmän kehittämisen neuvottelukunnan toimintaan. Joka on yksilöity sosiaali- ja terveysministeriön hankkeisiin tunnuksella STM043:00/2018. Ajallisesti toimikaudeksi on asetettu 9.4.2018 – 30.4.2021. Kyseessä on jo kolmas vakuutuslääkärijärjestelmän kehittämiseen käynnistetty neuvottelukunta sosiaali- ja terveysministeriön 2010-luvun historiassa.

Joten josko kolmas kertaa sanoo toden? Pieniä toiveita herättää se, vakuutusasioiden ylin virkahenkilö on myös vaihtunut. Toivotaan, että kesän 2020 aikana tiedotusvälineet kertovat meille hänen ajatuksistaan ja taustoistaan jossain vaiheessa lisää.

Tällaisia uutisia löytyi uutisvirrasta. Toivottavasti myös Helsingin Sanomat ja Yle ennättävät uutisoimaan kaikkia suomalaisia koskevasta ja hallitusohjelman mukaisesta lakihankkeesta. Liittyy mitä tiukimmin oikeusvaltioperiaatteiden, kuten ihmisoikeuksien ja oikeusturvan toteutumiseen Suomessa 2020-luvulla.

Nyt kaikki verkkosivujen kommentoijat kirjoittamaan lausuntoja! Yhdessä tai erikseen.

Nimittäin. Kerrankin myös verkkolehtien ja sosiaalisen median räväköillä kommentoijilla on mahtava mahdollisuus kirjoittaa omat korjausehdotuksensa julki. Lausuntopyynnössä kerrotaan näin: ”Myös muut kuin lausuntopyynnössä mainitut tahot voivat halutessaan antaa lausunnon luonnoksesta. Lausunto pyydetään toimittamaan viimeistään 10.7.2020 osoitteeseen ..”

Helposti talteen otettavissa ja edelleen jaettavassa muodossa olevaa lisätietoa. lausuntojen tekemisen pohjaksi muun muassa tästä Suomi 2017 verkoston facebookin linkistä.

On tärkeää kerrata ja muistaa tämä.

Se mitä ei virallisesti tunnusteta. Sitä ei ole olemassa. Se mitä ei ole virallisesti olemassa. Sitä ei tarvitse korjata. Saatikka korvata.

Yhdessä, yli yhdistys-, järjestö- ja diagnoosirajojen toimien kaiken tarpeellisen muuttaminen saattaa viimein onnistua. Muuten jatkossakin vakuutus-, eläkeyhtiöt ja Kela voittavat aina halutessaan. Nehän vain noudattavat itse lobbaamiaan lakeja ja vahvistamiaan oikeuskäytäntöjä.

SISÄLLYSLUETTELO
Eduskunnan oikeusasiamies tarkkana
Lämmittelyä tietopyynnön muodossa
Vertaistukiryhmät, yhdistykset ja järjestöt voimannäyttöön
Lakiluonnoksessa korjauksen kohteina olevat lakipykälät
Lakiluonnokseen liittyvää asiakirjamateriaalia
Lähihistorian katsausta ja lausuntoja

EDUSKUNNAN OIKEUSASIAMIES TARKKANA
Eduskunnan oikeusasiamies on myös kiinnostunut lakihankkeen etenemisestä. Lämmin kiitos tästä vinkin antaneelle henkilölle. Joku asiakokonaisuuden tunteva suomalainen on jaksanut olla sitkeä. Todella sitkeä.

Näin eduskunnan oikeusasiamies otti kantaa vakuutuslääkäri aiheeseen tuoreessa päätöksessään 28.5.2020 EOAK/7167/2020:

”Lääketieteellisen seikan arviointi vakuutuslaitoksessa”
https://www.oikeusasiamies.fi/r/fi/ratkaisut/-/eoar/7167/2020
Linkki luettu 10.6.2020 (.pdf 5 A4-sivua)

Aiemmilla kerroilla vakuutusalalle on ollut tärkeintä se, että kustannusneutraalius säilyy. Eli kaikki muutokset lakeihin ovat kyllä mahdollisia, kunhan kustannukset eli voitot pysyvät ennallaan.

Tärkeää olisikin, että nämä seuraavassa mobiiliflaijerissa ja eduskunnan oikeusasiamiehen päätöksessään mainitsemat, sosiaali- ja terveysministeriön (STM/776/2017) sekä Tapaturmavakuutuskeskuksen (maaliskuu 2018) lausunnot/muistiot saadaan kaikkien kiinnostuneille luettavaksi avoimeen internetiin. Esimerkiksi molempien toimijoiden nettisivuille. Ja niin toimitettuna, että asiasta ilmoitetaan myös molempien toimijoiden Facebook- ja Twitter-kanavilla.

Puuttuvia palapelin osia tarvitaan kaikkien saataville.

Jotta nuorempien ja vanhempien sukupolvien höplästä veto ei enää jatkuisi, ainakaan kovin pitkälle 2020-lukua, niin tässä lähihistorian tapahtumiin liittyvät tietopaketit, kun nyt vireillä olleita asioita on yritetty ”uudistaa”.

Pahimmillaan lopputulema saattaa olla tässä seuraavassa mobiiliflaijerissa kerrottu.

Vakuutusalan tavoitteista vain numero 1 on toteutumatta 6/2020.

Tuon linkin takaa löytyvien tietojen suhteen, myös jättimäistä Kelaa pitää muistaa tarkkailla. Lääkärilausuntojen lomakkeiden kehittäminen ja ”uudistaminen” siirrettiin vuonna 2013 sen vastuulle.

Miten tuohon mobiiliflaijerin tilanteeseen ollaan tultu? Taikka ajauduttu? Ovatko päättäjämme olleet tietämättömiä, minkälaisia siirtoja julkisen vallankäytön alueella on tehty? Kyse on samalla miljardien eurojen liiketoiminnasta, jonka perustana ovat lakeihin perustuvat pakkoluonteiset maksut.

LÄMMITTELYÄ TIETOPYYNNÖN MUODOSSA
Koronakriisin johdosta monet hallitusohjelmaan kirjatuista ja aikataulutetuista lakihankkeista ovat olleet myöhässä. Siksi oli hyvä vauhdittaa tietopyynnön muodossa sosiaali- ja ministeriötä toimissaan.

Lämmin kiitos tästä tietopyynnön mahdollisuudesta vinkin antaneelle henkilölle. Ministeriöön lämpimät kiitokset nopean vastauksen antaneelle virkahenkilölle.

Tietopyyntö 27.5.2020 sosiaali- ja terveysministeriölle. Tästä linkistä aiempiin.

Vain kirjaamon kautta lähetettyihin  tietopyyntöihin vastataan varmuudella.

Virallinen vastaus tietopyynnön kysymyksiin. Toimintakehys lakihankkeille on STM043:00/2018.

Taustatietoa ministeriön vastauksessa mainitsemasta terveydenhuoltolain (1214/2019) muuttamiseen johtaneesta lakihankkeesta (HE 38/2019) löydät tästä linkistä. Tulisiko korkein oikeus vauhdittamaan myös tätä vakuutuslääkärijärjestelmää koskevaa lakihanketta? Toiveikas hymiö.

VERTAISTUKIRYHMÄT, YHDISTYKSET JA JÄRJESTÖT VOIMANNÄYTTÖÖN
Toivottavasti lausuntokierroksella 3.6. – 10.7.2020 välisenä aikana olevaan, hallituksen esityksen lakiluonnokseen antaa lausuntonsa mahdollisimman moni Facebookin vertaistukiryhmä, potilas-, kansalais- ja ammattijärjestö. Niistä löytyy jäsenistön kautta paljon tietoa siitä, mikä kaikki sosiaalivakuutus- ja sosiaaliturvajärjestelmien lainsäädännössä vaatii pikaisia korjauksia. Jos vain tuota jäsenten omakohtaista ja kokemusperäistä tietoa tosielämän kafkamaisista tilanteista halutaan uskoa.

Tarkat tiedot hallituksen esityksen luonnoksessa eri lakeihin esitetyistä korjauksen kohteista, löytyvät kattavammin tämän bloggauksen loppupuolella löytyvästä lakihankkeeseen liittyvästä asiakirjamateriaalista. Kyse on niiden perusteella hyvästä lähtölaukauksesta myös kirjallisesti ja suljetusti toimivien vakuutusoikeus- ja vakuutuslakimiesjärjestelmien täysremonteille.

Virallinen lausuntopyyntö ja sen saaneet. Kaikki eivät välttämättä jätä lausuntoa!

Toivotaan, että edes lausuntopyynnössä nimetyt isot työmarkkinajärjestöt kuuntelevat nyt jäsenjärjestöjensä ja niiden jäsenten ääntä sekä palautetta tarkkaan. Kaikki tosielämän tilannetietoushan ei ole välttämättä järjestöjen pääpaikoilla. Tai jos jo on, niin sen käyttö on ollut tilanteiden muuttamiseksi kiellettyä. Upeaa olisikin, jos kaikki lausuntopyynnön saaneet myös jättävät omat lausuntonsa ja antavat itsenäisesti toimivien jäsenjärjestöjensä jättää omansa. Esimerkiksi sisäilma-asioiden korjaamisen suhteen.

LAKILUONNOKSESSA KORJAUKSEN KOHTEINA OLEVAT LAKIPYKÄLÄT
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalaan kuuluvassa lakihankkeessa, on esitetty korjausehdotuksia muun muassa seuraaviin lakeihin:
1. Työtapaturma- ja ammattitautilakiin
(16 luku – Vakuutuslaitosta koskevat menettelysäännökset korvausasiassa)
2. Työntekijän eläkelakiin
3. Yrittäjän eläkelakiin
4. Merimieseläkelakiin
5. Julkisten alojen eläkelakiin
6. Kansaneläkelaitoksesta annettuun lakiin

Korkein oikeushan hoiti omaa toimintaansa koskeneen lakihankkeen alusta loppuun ennätysajassa. Joten toivottavasti korkein oikeus voi toimia myös tämän lakihankkeen taustavauhdittajana. Heidänkin työmääränsä vähenee, kun korvausasiat ratkaistaan käsittelyprosessin alkupäässä kerralla oikein.

LAKILUONNOKSEEN LIITTYVÄÄ ASIAKIRJAMATERIAALIA
Tässä bloggauksen asiakirjamateriaalit .pdf – muodossa:
(Latausten lähteenä valtioneuvoston hankesivusto ja eduskunnan oikeusasiamiehen toimiston nettisivut)

Suomi 2017 verkoston vauhdittava tietopyyntö 27.5.2020 (1 A4-sivu)
Tietopyyntö 27052020_Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi työtapaturma- ja ammattitautilain ja eräiden työeläkelakien muuttamisesta_STM140_00_2019 Säädösvalmistelu_Kirsi Terhemaa_Vakuutuslääkärit

Sosiaali- ja terveysministeriön 2.6.2020 vastaus (2 A4-sivua)
– toinen sivu jostain syystä tyhjä

Tietopyyntö 27052020_STM vastaus 02062020_Kirsi Terhemaa_STM140_00_2019_VN_13361_2020-STM-2Tietopyyntönne 27.5.2020 lainsäädäntöhankkeesta VN140002019

STM/SVO/EVY, luonnos 1.6.2020 (20 A4-sivua)
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi työtapaturma- ja ammattitautilain, eräiden työeläkelakien ja Kansaneläkelaitoksesta annetun lain muuttamiseksi
STM140:00/2019 Säädösvalmistelu

Vakuutuslääkärijärjestelmä_STM 01062020_LAUSUNTOPYYNTO_20200602125646_STM140_00_2019_Vakuutuslääkärin kannanotto_20 sivua_Kirsi Terhemaa

Eduskunnan oikeusasiamiehen päätös 28.5.2020 EOAK/7167/2020
(5 A4-sivua)

”Lääketieteellisen seikan arviointi vakuutuslaitoksessa”

Lääketieteellisen seikan arviointi vakuutuslaitoksessa_Työtapaturma- ja ammattitautilaki 121_Vakuutuslääkärin kannanotto_Eduskunnan oikeusasiamies_28052020_EOAK_7167_2020_AOA Pasi Pölönen

Eduskunnan oikeusasiamiehen päätös EOAK/352/2017 – 7.11.2017
(tiivistelmä 2 A4-sivua)

”Lääketieteellisen lisäselvityksen käsittely vakuutusyhtiössä”

EOAK 352_2017_A6 kooste_LÄÄKETIETEELLISEN LISÄSELVITYKSEN KÄSITTELY VAKUUTUSYHTIÖSSÄ_07112017_Vakuutuslääkärit_Sisällysluettelo

Laillisuusvalvonta-aiheen kiinnostaessa Sinua, niin tästä ”Laillisuusvalvontaa aikajanalla 2001-2018” – linkistä löydät ison kuvan osalta tarkempaa Suomi 2017 verkoston julkisista lähteistä keräämää tietoa.

Kauniisti sanottuna. Meidän suomalaisten höplästä veto on jatkunut pitkään. Vakaan ja viekkaan harkinnan ohjatessa toimia sekä korkeimpien päättäjien pitkäaikaisessa suojeluksessa. Kun taloudelliset sanktiot puuttuvat laillisuusvalvojiemme työkalupakeista, niin ainoaksi uhkaksi jää julkisuus. Jostain syystä syystä tämä puoli on jäänyt pitkälti sosiaalisen median varaan. Vaan eihän sitä koskaan tiedä, mitä tapahtuu. Kaatuihan se ikuisena pidetty Berliinin muurikin.

LÄHIHISTORIAN KATSAUSTA JA LAUSUNTOJA
Sähkösanomatyyppisen viestinnän aikana, pidempiä tekstejä luetaan harvemmin. Tässä kuitenkin pitkään lukukaavaan liittyvää tietoa.

Ensiksi on hyvä tietää ja ymmärtää se, että mikseivät edes satojen miljoonien eurojen liikevaihtoa vuositasolla pyörittävät kansalais- ja potilasjärjestöt oikein tahdo osua lakialoitteisiin ja hallituksen esityksiin antamissaan lausunnoissaan, niin sanotusti villakoiran ytimeen. Ainakaan ennen tätä lakihanketta.

Aiheen isosta kuvasta kannattaa lukea Ensimmäinen vakuutusalaa koskeva kansalaisaloite – Osa 2, jonka osa 1 kannattaa myös lukea, ellei asia ole jo aiemmin tuttu.

Ison kuvan katsaus KAA 4/2018 vp vakuutuslääkärit ja tapaturmalaki – kansalaisaloitteeseen toimii hyvänä pohjana uusille ja entistä tarkemmin muotoilluille kansalaisaloitteille sekä hallitusohjelman vakuutuslääkärijärjestelmän epäkohtien korjaamiselle. Muutama muukin lainkohta tarvitsee korjaukset, jotta vakuutettujen ja potilaiden ihmisoikeudet ja oikeusturva toteutuisivat Suomessa.

Seuraavat lausunnot ja muistiot kannattaa ladata omaan käyttöön ja tutustua, niihin kaikessa rauhassa. Jos nämä potilaiden/vakuutettujen tilanteeseen purevat lausunnot olisi huomioitu ja viety jo lainsäädäntöön, niin valtaosin asiat olisivat jo kunnossa.

Esimerkiksi vakuutusoikeuslain OM/4/32/2006 (OM016:00/2008) Velpe ry .(pdf-muoto 29 A4-sivua) https://suomi2017.files.wordpress.com/2013/10/om_lausunto_velpe-ry_10042014_ladattuna-oikeusministeric3b6n-sivulta.pdf sekä tapaturma- ja ammattitautilain STM114:00/2009 Oiva ry (pdf-muoto 31 A-sivua) https://suomi2017.files.wordpress.com/2013/10/215105_oikeutta-vakuutetuille-ryn-lausunto_ladattu-hare-rekisteri-08032014_tapaturma-ja-ammattitautilain-uudistaminen.pdf uudelleen kirjoittamisen suhteen.

Unohtamatta vuoden 2014 vakuutuslääkärijärjestelmän läpinäkyvyyttä pohtineen työryhmän muistiota STM091:00/2012 (.pdf-muoto 94 sivua. HUOM! Eriävä mielipide sivut 86-87). https://suomi2017.files.wordpress.com/2013/10/vakuutuslc3a4c3a4kc3a4rijc3a4rjestelmc3a4c3a4-kehittc3a4neen-tyc3b6ryhmc3a4n-muistio_rap2014-1-2_stm-raportteja-ja-muistioita-2014_1.pdf

Kuin myöskään unohtamatta sosiaali- ja terveysministeriön hylkäävien päätösten parempaa perustelua varten tekemiä lakiehdotuksia (.pdf-muoto 12 A4-sivua). https://suomi2017.files.wordpress.com/2013/10/stm_pc3a4c3a4tc3b6sten-perustelut_lausuntopyynto_vakuutuslc3a4c3a4kc3a4rit_heluonnos_perustelut_outi-antila_inka-hassinen.pdf

HUOM! Eri asia on sitten kokonaan se, että miten varsinkin hylkäävien tapaturma- ja työkyvyttömyyseläkkeiden perustelujen parantuminen on näkynyt viiden viime vuoden aikana tosielämässä? Ilman sanktioita sanavalta säilyy vakuutus- ja eläkeyhtiöillä sekä Kelalla.

>>> Edellä mainitut Suomi 2017-blogin linkit tarkistettu ja luettu 10.6.2020

On hyvä muistaa, että on turha rutista, jollei ota osaa lausuntojen kirjoittamiseen ja ratkaisujen esittämiseen. Kukin voimiensa ja mahdollisuuksiensa mukaan.

Tällainen tietopaketti ja  ratkaisumalli esiteltiin päättäjillemme 13.6.2008.

Jostain syystä asia ei ylittänyt tuolloin suomalaista ja Berliinin muurin korkuista uutiskynnystä. Joten toivottavasti nuoremmat sukupolvet onnistuvat korjausten tekemisessä ja Suomen sisäisten Berliinin muurien murtamisessa. Niitä on nimittäin useita.

* * * *

– Artikkelin linkit toiminnassa, tämän artikkelin julkaisun hetkellä –

Tietoja Suomi 2017 verkosto

Suomi 2017 verkoston mottona 2020-luvulla: "Se mitä ei virallisesti tunnusteta. Sitä ei ole olemassa. Se mitä ei ole virallisesti olemassa. Sitä ei tarvitse korjata. Saatikka korvata." Toimimme avoimesti ilman keskusjohtoa. "Me yritämme"-hengessä. Suomessa ja ulkomailla asuen. Elämme tosielämässä kohtaamiemme valuvikojen korjaamisen suhteen, siinä realistisessa näkemyksessä, että kaatuihan se ikuisena pidetty Berliinin muurikin. Toivomme voivamme toimillamme auttaa siinä, ettei nuorempien sukupolvien höplästä vetäminen Suomessakaan enää jatku. Löydät meidät, niin halutessasi: 1. Suomi 2017 verkoston blogista. 2. Suomi 2017 verkoston X:stä (ex-Twitter). 3. Suomi 2017 verkoston Facebookista. 4. Suomi 2017 verkoston Instagramista.
Kategoria(t): "sutki sisko" ja "hyvä veli"-järjestelmät, ay-liike, kansalaisjärjestöt, keskusliitot, korporatismi, maan tapa, mediasensuuri, Perustuslaki, potilasjärjestöt, vakuutuslääkäri, vakuutusoikeus, yhteiskunta ja sidonnaisuudet Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Vakuutuslääkärit toimimaan ”kunnian ja omantunnon” kautta

  1. Päivitys 12.6.2020
    Lämmin kiitos tästä vinkin antaneelle henkilölle.

    Ensi Vakuutuslääkärit toimimaan ”kunnian ja omantunnon” kautta – bloggauksesta lainattua:

    LAKILUONNOKSESSA KORJAUKSEN KOHTEINA OLEVAT LAKIPYKÄLÄT
    Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalaan kuuluvassa lakihankkeessa, on esitetty korjausehdotuksia muun muassa seuraaviin lakeihin:

    1. Työtapaturma- ja ammattitautilakiin
    (16 luku – Vakuutuslaitosta koskevat menettelysäännökset korvausasiassa)
    2. Työntekijän eläkelakiin
    3. Yrittäjän eläkelakiin
    4. Merimieseläkelakiin
    5. Julkisten alojen eläkelakiin
    6. Kansaneläkelaitoksesta annettuun lakiin

    Sitten huomio ainakin yhteen lakiin, joka on jäänyt STM140:00/2019 korjauslistalta pois. Koskee liikennevakuutuslakia (17.6.2016/460) ja ainakin sen yhtä lakipykälää:

    5 luku
    Korvausmenettely ja takautumisoikeus

    – –

    63 §
    Päätöksen antaminen ja perusteleminen

    Vakuutusyhtiön on annettava päätöksensä tiedoksi lähettämällä se vastaanottajalle tämän ilmoittamaan osoitteeseen. Vakuutusyhtiön päätöksen perustelemiseen sovelletaan, mitä hallintolain (434/2003) 45 §:ssä säädetään.

    Jos henkilövahinkoa koskevan korvauksen alentamista tai epäämistä koskeva päätös perustuu keskeisiltä osin lääketieteellisiin seikkoihin, päätöksen perustelujen tulee sisältää arviointiin pääasiallisesti vaikuttaneet seikat ja näiden seikkojen pohjalta tehdyt johtopäätökset.

    https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20160460#L5P63
    Linkki luettu 12.6.2020

    * *

    Hallintolaki
    6.6.2003/434

    – –

    45 §
    Päätöksen perusteleminen

    Päätös on perusteltava. Perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut säännökset.

    Päätöksen perustelut voidaan jättää esittämättä, jos:
    1) tärkeä yleinen tai yksityinen etu edellyttää päätöksen välitöntä antamista;
    2) päätös koskee kunnallisen monijäsenisen toimielimen toimittamaa vaalia;
    3) päätös koskee vapaaehtoiseen koulutukseen ottamista tai sellaisen edun myöntämistä, joka perustuu hakijan ominaisuuksien arviointiin;
    4) päätöksellä hyväksytään vaatimus, joka ei koske toista asianosaista eikä muilla ole oikeutta hakea päätökseen muutosta; taikka
    5) perusteleminen on muusta erityisestä syystä ilmeisen tarpeetonta.

    Perustelut on kuitenkin 2 momentissa tarkoitetuissa tilanteissa esitettävä, jos päätös merkitsee olennaista muutosta vakiintuneeseen käytäntöön.

    https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434#O2L7P45
    Linkki luettu 12.6.2020

    SUOMI 2017 VERKOSTON VINKKINÄ
    Olisikin tärkeää, että esimerkiksi kuluttaja-asiamies kilpailu- ja kuluttajavirastosta (KKV) perkaisi kaikkien vapaaehtoisten matka- ja vapaa-ajanvakuutusten lainsäädännöt sekä jättäisi oman lausuntonsa niihin liittyviin korjausehdotuksiin. Koskien siis lääketieteellisten seikkojen käsittelyn läpinäkyvyyden ja vakuutettujen oikeusturvan parantamista korvauskäsittelyissä.

    Hyvän pohja-aineiston kuluttaja-asiamies saa halutessaan tästä vuonna 2012 Kuluttajaliiton järjestämän tilaisuuden materiaaleista.

    ”Kansalaisten oikeusturvaa tulee parantaa vakuutusyhtiöiden ja muutoksenhakuelinten päätöksenteossa” – Kuluttajaparlamentin täysistunto 1.10.2012.

    Taikka tästä bloggauksesta
    ”Kooste kuluttajaparlamentista”
    – Julkaistu perjantaina, helmikuuta 08, 2013

    http://ajankuva.blogspot.com/2013/02/kooste-kuluttajaparlamentista.html
    Linkki luettu 12.6.2020

    ”Kuluttajaparlamentti 1.10.2012:
    Keskipäivän istunto litteroituna eli tekstiksi purettuna kaikkien saataville:

    kello 12.15 – 13.15
    Kansalaisten oikeusturvaa käsittelevän kysymyksen väittely
    puolustaja: Tampereen yliopiston julkisoikeuden professori Raija Huhtanen
    vastustaja: Kevan johtajaylilääkäri Tapio Ropponen”

    Tykkää

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.