Suomalaisessa käytännöissä termit avoimuus ja läpinäkyvyys, saattavat erota tosielämän tilanteiden suhteen isostikin. Siksi on tervehdittävä ilolla hallitusohjelmaan kirjattua avoimuusrekisterihanketta, johon kytkeytyvä lainsäädäntöhanke kulkee hallituksen työjonossa oikeusministeriön tunnuksella OM033:00/2019
https://oikeusministerio.fi/hanke?tunnus=OM033:00/2019
Linkki luettu 23.4.202o
Kyselyyn avoimuusrekisteristä on pääset tästä linkistä:
https://www.otakantaa.fi/fi/hankkeet/448/osallistuminen/831/kysely/
Linkki luettu 23.4.2020
Yllättävää, etteivät esimerkiksi ProCom – Viestinnän ammattilaiset r.y. ja ainakin Twitterissä sekä Facebookissa vaikuttava Edunvalvontafoorumi ole nostaneet, tätä kaikille avointa kyselyä avoimuusrekisteristä, isosti esiin sosiaalisen median kanavissaan? Onhan kyseessä vaikuttajaviestinnän ja lobbauksen parissa työskentelevien ammattilaisten leivästä, maineesta ja toimien läpinäkyvyydestä, jolloin voisi otaksua, että hekin haluavat kuulla ja nähdä mahdollisimman laajan kansalaismielipiteiden otannan aiheen tiimoilta.
Nimittäin. Tätä kirjoitettaessa vastauksia on annettu vasta 12 kappaletta!
Toivottavasti Suomen lukuisat työntekijä-, yrittäjä-, kansalais- ja potilasjärjestöt sekä vertaistukiverkostot ennättävät valjastaa jäsenkuntaansa mukaan, tähän auki 6.5.2020 asti avoinna olevaan kyselyyn avoimuusrekisteristä.
Muuten tässäkin hyvää tarkoittavassa avoimuushankkeessa, käy niin kuin kävi vaalirahoituksen avoimuutta pohtineiden työryhmien lakihankkeissa. Ne, joita koskevaa lainsäädäntöä luodaan; pääsevät tosiasiassa päättämään itseään koskevasta lainsäädännöstä ja siitä pois jätettävistä tai vesitettävistä kohdista. Kuten sanktioista.
Yllättävää on ollut huomata, etteivät edes oppositiossa olevat perussuomalaiset, kristilliset ja kokoomus ole pitäneet lobbaustoimistot ja viestintätoimistot aiheita isosti esillä? Onhan kyse pitkälti siitä todellisesta vallasta, jonka poliitikot ovat vuosikymmenten kuluessa menettäneet esimerkiksi isolla rahalla toimiville etujärjestöille. Vekkuli hymiö.
Eikä tuossakaan mitään, jos avoimuusrekisteristä saadaan ihan oikeasti avoimuutta lisäävä ja erilaisia isoksi kasvaneita vallankäytön katvealueita poistava. Kuten kolmikannan osalta on pitkään toivottu ja odotettu.
Tässä tulee ehken se suurin haaste lobbauksen läpinäkyvyyden parantamiseksi ja kolmikantakoneiston yhteiskunnallisen vallan ymmärtämiseksi Suomessa.
Tärkeintä onkin, että hallitusohjelman avoimuusrekisterin toteutuksessa huolehditaan siitä, että poliittisen järjestelmämme sisäänrakennettu lobbauskoneisto tuodaan pitkäkestoiseen päivänvaloon!
Verotusneuvos Markku Hirvonen on kiteyttänyt oivasti lobbareiden ja virkamiesten hyvin läheiset suhteet Suomessa:
”– …torjuvia hankkeita ja aloitteita voidaan virkamieskoneistossa estää. Kyse on siitä, mitä tahoja virkamiehet herkimmin kuuntelevat.
Ministeriöiden virkamiehet tuntevat varsin hyvin erilaisten etujärjestöjen väkeä. He ovat entisiä työtovereita ja käyvät samoissa tilaisuuksissa ja seminaareissa.
Ei siinä tarvitse olla mitään suoraa lahjomista. Siinä vain ymmärretään”, Hirvonen kuvailee.” Lähde: Voima 5/2014 s. 20-22 – Verolaput, olkaa hyvä
Sitten konkreettinen tosielämän esimerkki edellisestä eli poliittiseen järjestelmään sisäänrakennetusta lobbauskuviosta mobiiliflaijerin muodossa. Kyseessä On Sovittu Että (OSE) – tyyppinen lobbaus, jossa ollaan yrittämässä pseudotieteen virallistamista. Tällä kertaa eläkeuudistuksen jatkoneuvotteluihin sisään leivottuna.
Tuon mobiiliflaijerin kuvio liittyy käynnissä olevaan vakuutuslääkärijärjestelmän kehittämisen neuvottelukunnan (STM043:00/2018) toimiin. Joten avoimuusrekisterihankkeen edetessä olisi erittäin tärkeää saada tietää keiden lobbaajien ääni kuuluu ja miksi, tässä siihen liittyvässä ja kohta seuraavan lakihankkeen valmistelussa parhaiten?
Alla olevaan mobiiliflaijeriin valtioneuvoston hankesivustolta poimittujen lakihankkeen (STM140:00/2019) tietojen mukaan hallituksen esitykset tulevat eduskunnan käsittelyyn jo 8.6.2020 alkavalla viikolla! Eli lobbaus käy tämän lakihankkeen tiimoilta erittäin kuumana, ellei sitten hallituksen esityksen sisällöistä ole jo sovittu tuon pienen, On Sovittu Että (OSE) – piirin kesken.
Ensimmäisen erän tässä avoimuusrekisterin luomisessa ovat voittaneet lobbarit. Vielä vuonna 2014 puhuttiin sentään rehellisesti lobbarirekisterin luomisesta. Ja vieläpä vapaaehtoisesti toimien ja ilman paineita lainsäädännön lobbaukselle asettamista vaatimuksista.
Seuraavassa mobiiliflaijerissa faktaa, miltä pelkästään vapaaehtoisuuteen pohjautuva lobbarirekisteri näyttää.
Avoimia, vilkkaita ja rehellisiä jatkokeskusteluja lobbauksesta odotellessa.
GRECON (Group of States against Corruption) eli Euroopan neuvoston korruption vastaisen toimielimen Suomea koskevat arvioinnit ja toimenpidesuositukset löytyvät osoitteesta: https://www.coe.int/en/web/greco/evaluations/finland
Linkki luettu 25.4.2020
Mielenkiintoiset .pdf-muotoiset tietopaketit löytyvät osoitteesta myös suomeksi (FIN-tunnuksella). Alkaen vuodesta 2000.
* * * *
– Artikkelin linkit toiminnassa, artikkelin julkaisun hetkellä –