Avoimuusrekisteri

Suomalaisessa käytännöissä termit avoimuus ja läpinäkyvyys, saattavat erota tosielämän tilanteiden suhteen isostikin. Siksi on tervehdittävä ilolla hallitusohjelmaan kirjattua avoimuusrekisterihanketta, johon kytkeytyvä lainsäädäntöhanke kulkee hallituksen työjonossa oikeusministeriön tunnuksella OM033:00/2019
https://oikeusministerio.fi/hanke?tunnus=OM033:00/2019
Linkki luettu 23.4.202o

Kysely avoimuusrekisteristä avoinna 6.5.2020 asti.  Isosta kuvasta > Lobbarirekisteri

Kyselyyn avoimuusrekisteristä on pääset tästä linkistä:
https://www.otakantaa.fi/fi/hankkeet/448/osallistuminen/831/kysely/
Linkki luettu 23.4.2020

Yllättävää, etteivät esimerkiksi ProCom – Viestinnän ammattilaiset r.y. ja ainakin Twitterissä sekä Facebookissa vaikuttava Edunvalvontafoorumi ole nostaneet, tätä kaikille avointa kyselyä avoimuusrekisteristä, isosti esiin sosiaalisen median kanavissaan? Onhan kyseessä vaikuttajaviestinnän ja lobbauksen parissa työskentelevien ammattilaisten leivästä, maineesta ja toimien läpinäkyvyydestä, jolloin voisi otaksua, että hekin haluavat kuulla ja nähdä mahdollisimman laajan kansalaismielipiteiden otannan aiheen tiimoilta.

Nimittäin. Tätä kirjoitettaessa vastauksia on annettu vasta 12 kappaletta!

Toivottavasti Suomen lukuisat työntekijä-, yrittäjä-, kansalais- ja potilasjärjestöt sekä vertaistukiverkostot ennättävät valjastaa jäsenkuntaansa mukaan, tähän auki 6.5.2020 asti avoinna olevaan kyselyyn avoimuusrekisteristä.

Muuten tässäkin hyvää tarkoittavassa avoimuushankkeessa, käy niin kuin kävi vaalirahoituksen avoimuutta pohtineiden työryhmien lakihankkeissa. Ne, joita koskevaa lainsäädäntöä luodaan; pääsevät tosiasiassa päättämään itseään koskevasta lainsäädännöstä ja siitä pois jätettävistä tai vesitettävistä kohdista. Kuten sanktioista.

Yllättävää on ollut huomata, etteivät edes oppositiossa olevat perussuomalaiset, kristilliset ja kokoomus ole pitäneet lobbaustoimistot ja viestintätoimistot aiheita isosti esillä? Onhan kyse pitkälti siitä todellisesta vallasta, jonka poliitikot ovat vuosikymmenten kuluessa menettäneet esimerkiksi isolla rahalla toimiville etujärjestöille. Vekkuli hymiö.

Eikä tuossakaan mitään, jos avoimuusrekisteristä saadaan ihan oikeasti avoimuutta lisäävä ja erilaisia isoksi kasvaneita vallankäytön katvealueita poistava. Kuten kolmikannan osalta on pitkään toivottu ja odotettu.

Tässä tulee ehken se suurin haaste lobbauksen läpinäkyvyyden parantamiseksi ja kolmikantakoneiston yhteiskunnallisen vallan ymmärtämiseksi Suomessa.

Tärkeintä onkin, että hallitusohjelman avoimuusrekisterin toteutuksessa huolehditaan siitä, että poliittisen järjestelmämme sisäänrakennettu lobbauskoneisto tuodaan pitkäkestoiseen päivänvaloon!

Verotusneuvos Markku Hirvonen on kiteyttänyt oivasti lobbareiden ja virkamiesten hyvin läheiset suhteet Suomessa:

”– …torjuvia hankkeita ja aloitteita voidaan virkamieskoneistossa estää. Kyse on siitä, mitä tahoja virkamiehet herkimmin kuuntelevat.

Ministeriöiden virkamiehet tuntevat varsin hyvin erilaisten etujärjestöjen väkeä. He ovat entisiä työtovereita ja käyvät samoissa tilaisuuksissa ja seminaareissa.

Ei siinä tarvitse olla mitään suoraa lahjomista. Siinä vain ymmärretään”, Hirvonen kuvailee.” Lähde: Voima 5/2014 s. 20-22 – Verolaput, olkaa hyvä

Sitten konkreettinen tosielämän esimerkki edellisestä eli poliittiseen järjestelmään sisäänrakennetusta lobbauskuviosta mobiiliflaijerin muodossa. Kyseessä On Sovittu Että (OSE) – tyyppinen lobbaus, jossa ollaan yrittämässä pseudotieteen virallistamista. Tällä kertaa eläkeuudistuksen jatkoneuvotteluihin sisään leivottuna.

Lääketiede + juridiikka = Vakuutuslääketiede

Tuon mobiiliflaijerin kuvio liittyy käynnissä olevaan vakuutuslääkärijärjestelmän kehittämisen neuvottelukunnan (STM043:00/2018) toimiin. Joten avoimuusrekisterihankkeen edetessä olisi erittäin tärkeää saada tietää keiden lobbaajien ääni kuuluu ja miksi, tässä siihen liittyvässä ja kohta seuraavan lakihankkeen valmistelussa parhaiten?

Alla olevaan mobiiliflaijeriin valtioneuvoston hankesivustolta poimittujen lakihankkeen (STM140:00/2019) tietojen mukaan hallituksen esitykset tulevat eduskunnan käsittelyyn jo 8.6.2020 alkavalla viikolla!  Eli lobbaus käy tämän lakihankkeen tiimoilta erittäin kuumana, ellei sitten hallituksen esityksen sisällöistä ole jo sovittu tuon pienen, On Sovittu Että (OSE) – piirin kesken.

Vakuutuslääkärijärjestelmän kehittämisen neuvottelukunta STM043:00/2018

Ensimmäisen erän tässä avoimuusrekisterin luomisessa ovat voittaneet lobbarit. Vielä vuonna 2014 puhuttiin sentään rehellisesti lobbarirekisterin luomisesta. Ja vieläpä vapaaehtoisesti toimien ja ilman paineita lainsäädännön lobbaukselle asettamista vaatimuksista.

Seuraavassa mobiiliflaijerissa faktaa, miltä pelkästään vapaaehtoisuuteen pohjautuva lobbarirekisteri näyttää.

Mitä mieltä johtavat lobbarit ovat lobbausta säätelevän lainsäädännön tarpeesta ja sanktioista?

Avoimia, vilkkaita ja rehellisiä jatkokeskusteluja lobbauksesta odotellessa.

GRECON (Group of States against Corruption) eli Euroopan neuvoston korruption vastaisen toimielimen Suomea koskevat arvioinnit ja toimenpidesuositukset löytyvät osoitteesta: https://www.coe.int/en/web/greco/evaluations/finland
Linkki luettu 25.4.2020

Mielenkiintoiset .pdf-muotoiset tietopaketit löytyvät osoitteesta myös suomeksi (FIN-tunnuksella). Alkaen vuodesta 2000.

* * * *

– Artikkelin linkit toiminnassa, artikkelin julkaisun hetkellä –

Tietoja Suomi 2017 - Suomi 2025?

Vuonna 2017 Suomi täytti 100 vuotta. Tässä pienen ihmisen näkökulmasta kirjoitetussa blogissani; pyrin myös vuoden 2017 jälkeen valottamaan lähihistoriamme ja nykyhetken mustia aukkoja. Ruohonjuuritasolta yhteiskunnallista tilannekuvaa esiin pukaten. Ja väliin pieneltäkin vaikuttavia tapahtumia isoon kuvaan lukiten. Jos haluamme todellisia parannuksia tähän Suomeen; jossa nyt elämme, niin jottain tarttis varmaankin tehrä? Mieluiten yhdessä toimien. Yli ikä - ja varallisuusrajojen. Tuleva aika, Suomi vuonna 2025; jää vielä hämärän peittoon. Toivottavasti entistä elämänmyönteisempään otteeseen itse kunkin tosielämässä; päästään kiinni jo huomenna. Kansanvaltahan ei voi toimia, jos kansa ei tiedä. Vain yhdessä toimien voimme olla, huomata ja vaikuttaa enemmän. Vaikka monesta asiasta eri mieltä oltaisiinkin. Muuten taitaa käydä niin, että Albaniakin hurauttaa entistä kovemmalla vauhdilla Suomen ohi. Joten toivottavasti nuoremman polven päättäjämme ovat nyt tosielämän tapahtumista ja sisäisistä apparatsikeista paremmin kärryillä. Vastakkain ovat jatkossakin virallinen todellisuus ja todellinen todellisuus. Sekä se, että kuinka isoksi päättäjämme uskaltavat antaa tuon eron kasvaa.
Kategoria(t): "sutki sisko" ja "hyvä veli"-järjestelmät, korporatismi, korruptio, maan tapa, vaalirahoitus, yhteiskunta ja sidonnaisuudet Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.