Elämme keskellä isoja ja mielenkiintoisia muutoksia. Isoiksi kasvaneita oman totuuden hallinta- ja vääristelyprojekteja. Niin Suomessa kuin Euroopan unionissa. Sanontaan ”pihalla kuin Ellun kanat” kannattaa alkaa suhtautumaan uudella asenteella. Nimittäin kaikessa hiljaisuudessa, aina ah, niin himoittua valtaa ovat ottaneet enevässä määrin viestintätoimistoiksi kutsutut toimijat. Yli puolue- ja aaterajojen ulottuvina.
Onko nyt käynyt niin, että ulkokehällä olevat lobbaus… anteeksi viestintätoimistot pysytyvät pyörittämään valtakoneistoamme ja meitä hallintoalamaisiamme, kulloinkin heidän toimeksiantajiensa valitsemaan suuntaan? Voivatko vaarattomalta vaikuttavat Ellun kanat viedä meitä sittenkin ja aina halutessaan kuin pässiä narussa?
Kuka muistaa vuoden 2010 tilanteita? Ennen eduskuntavaaleja 2011 vaalimainonnassa vilahteli sanonta eli slougan ”Vastuullinen markkinatalous on työväen paras ystävä”.
Nyt kun jo tiedetään, mitä on markkinataloudessa tapahtunut, niin kuka muistaa silloin mainostoimiston statuksella toimineen viestintäyrityksen?
Eikä tässä kaikessa mitään. Nimittäin suullisen tiedon mukaan; viestintätoimistojen alalla liikevaihdon kasvuprosentit ovat olleet parin viimen vuoden aikana huikeita!
Joten tarkastellaan mielenkiintoista aihetta yhdestä näkökulmasta.
PORTTIKIELTO PORIIN JA JOURNALISMIN UUDET REALITEETIT
Ylen dox@net dokkarisarjassa saatiin pientä tuulahdusta siitä, mistä tässä kaikessa edellä kerrotussa onkaan kysymys. Nämä kohua herättäneet Porttikielto Poriin – jaksot ovat nähtävissä Ylen sivuilla 15.8.2015 asti.
Kiistely siitä, että onko kyseessä journalismi vai ei? Jatkuu alaa syvällisemmin tuntevien keskuudessa varmasti vuosien ajan. Ja se on toisaalta vain hyvä asia. Toivotaan kuitenkin, että jokainen toimittaja löytää sisällään olevan Porttikielto Poriin – asenteen, omaan persoonaansa sopivalla sutinalla formuloituna.

Kaiken vallan takana ovat ihmisten väliset suhteet. Porttikielto Poriin – dokkarisarjan jälkipyykki Facebookissa.
Pitkäänhän väiteltiin myös siitä, että onko Suomen todellista hallintamuotoa ansiokkaasti käsitellyt Eduskunta 2 – dokumenttinäytelmä journalismia vai ei?
HSTV:N UUTISRAPORTTI 20.2.2015
Yksi haasteellisimpia alueita tehdä journalismia on satiiri. Kameran eteen astuvan henkilön pitää olla aikamoinen fakiiri, ettei homma lipsahda stand-upin puolelle. Tässä viestintätoimistoja käsittelevässä Uutisraportissa on mielestäni onnistuttu kympin arvoisesti. Myös isotöisessä ja hitaassa taustatyössä.

Aikajanan kohdasta 06:10 alkaen viestintätoimistoista lisää.
Toivotaan myös tälle jutulle maksimaalisesti katsojia. Sillä kansan valtahan ei voi toimia, jos kansa ei tiedä. Ketkä kaikki ja miten toimien valtaa käyttävät?
VOIKO SANANVAPAUS SUOMESSA OLLA KOVINTA KAUPPATAVARAA?
On varmasti aina hyvissä kantimissa, jos vain haetaan sopiva verrokkimaa maailmalta. Vaan tuo Porttikielto Poriin – dokumenttisarja avaa mielenkiintoisia näkymiä siihen, mitä journalismin nimissä Suomessa saa kysyä ja milloin?
Esimerkiksi tämä Porissa ilmestyvässä; Satakunnan Kansa – lehdessä joulukuussa 2012 ilmestynyt pääkirjoitus ja siihen läpimennyt vastine odottavat edelleen koko kuvan käsittelyä mediassa. Esimerkiksi SuomiAreena tapahtumaa järjestävän ja tutkivan journalismin nimiin vannovan; MTV-kanavan toimesta.
Toki pitää myös muistaa yksittäisen toimittajan kohtaamat realiteetit. Tutkivaa journalismia on mahdotonta tehdä, jos talon esimiehet ja johto haluavat mieluummin hengailla kulloinkin valtaa pitävien pillin mukaan.
Suullisen legendan mukaan; kaikista aiheista saa tehdä juttuja, mutta kokonaan on eri asia, mitä lopulta julkaistaan ja missä muodossa?
Erilaisiin tarpeisiin soveltuvia listoja toimittajista tehdään nykyisinkin, niin isojen yritysten viestintäosastojen ja viestintätoimistojen eli lobbausfirmojen toimesta entistä kiivammin.
EDUSKUNTAVAALIT 2015 – KENEN PROPAGANDA JA VIESTINTÄ VOITTAA?
Etujärjestöjen valta on ollut mittaamattoman suuri kaikilla lakisääteisen vakuutus- ja sosiaaliturvan alueilla. Erilaisten seminaarien järjestäminen on ollut yksi pimeänä pysynyt vaikuttamisen alue. Porin SuomiAreena kaltaisia tapahtumia; laadukkaine ilta- ja yöohjelmineen ollenkaan väheksymättä.
Vittumaisen miehen maineessa oleva Markku Hirvonen on kiteyttänyt ministeriötason suhteet oivasti:
– …torjuvia hankkeita ja aloitteita voidaan virkamieskoneistossa estää. Kyse on siitä, mitä tahoja virkamiehet herkimmin kuuntelevat.
Ministeriöiden virkamiehet tuntevat varsin hyvin erilaisten etujärjestöjen väkeä. He ovat entisiä työtovereita ja käyvät samoissa tilaisuuksissa ja seminaareissa.
Ei siinä tarvitse olla mitään suoraa lahjomista. Siinä vain ymmärretään”, Hirvonen kuvailee.”
Lähde: Voima 5/2014 s. 20-22 – Verolaput, olkaa hyvä
Nyt tuohon yllä olevaan on hyvä muistaa myös ison rahan budjeteilla toimivat viestintätoimistot eli lobbausfirmat.
Toivotaan, että niiden toiminnasta saadaan avointa, iloista ja kaikkien hyväksymää toimintaa. Varsinkin, kun kyse on vaaleilla valittuihin päättäjiin vaikuttamisesta.
Sdp:n puoluesihteeri Ulpu Iivarin avaamalla polussa ei ole mitään hävettävää. Artikkelin alussa olleessa kuvakoosteessa ja kokoomuksessa vaikuttaneen Anders Blomin kanssa yhteistyö on sujunut ilmeisen hyvin. Firman nimenä on käsittääkseni Eurofacts.
Jos joku löytää, niin laittakaa kohteliaimmin vinkkiä Milttonin ja Eurofactsin lobbausjalanjäljestä eri asioissa. Kiitos.
Eikä tässä kaikki vielä kaikki.
Lobbausfirmojen yksi mahdollinen ison rahan toimialue? Pitää toimeksiantajilleen haitallisten asioiden käsittely kokonaan poissa tai ainakin minimissään mediasta.
Mene ja tiedä.
Vaan katsokaa ja kokeilkaa, kaikessa rauhassa; kuinka monta uutista löydätte yli 7 vuotta vireillä olleesta tapaturma- ja ammattitautilain ”uudistuksesta”.
Noista uutisosumista otan myös vinkkejä; kiitollisena vastaan.
* * * *
– Artikkelin linkit toiminnassa, artikkelin julkaisun hetkellä –