Kuntavaalit pidetään tällä kertaa sunnuntaina 13. kesäkuuta (13.6.2021), jos koronaviruksen aiheuttama tartuntatautilanne sen sallii. Oikeusministeriön sivujen mukaan ennakkoäänestys tapahtuu kotimaassa 26.5. – 8.6.2021 ja ulkomailla 2. – 5.6.2021.
Uudelleen avautunut ehdokasasettelu mahdollistaa, kohta ehdotettavan rajauksen ehdokas asetteluun: ”Mikäli uusi laki tulee voimaan, tällä viikolla tehdyt viranomaistoimet kuitenkin mitätöityvät ja ne tulevat uudelleen tehtäviksi. Tämä tarkoittaa myös sitä, että mahdollinen ehdokasnumerointi mitätöityy ja tehdään uudelleen toukokuussa.
Esityksen mukaan ehdokasasettelua jatketaan 4.5. asti. Oikeusministeriö odottaa eduskunnan ratkaisua ennen valtakunnallisen ehdokasrekisterin perustamista. Tehdyt ehdokashakemukset pysyvät voimassa myös uuden lain voimaantullessa, elleivät vaaliasiamiehet tee niihin muutoksia.” Lähde: Kuntavaalien järjestelyt jatkuvat – Oikeusministeriö 17.3.2021.
Miksi yli 40 prosenttia äänioikeutetuista jättää kuntavaaleissa äänestämättä!? Niin kävi myös vuoden 2017 kuntavaaleissa. Yli 1,8 miljoonaa äänestäjää ei käyttänyt äänioikeuttaan, vaikka kuntavaalien vaikutusten sanotaan olevan kaikkein lähimpänä äänestäjien arkielämää. Itävätkö tässä mobiiliflaijerissa toimivan ratkaisun siemenet?
Joten. Saataisiinko kuntavaaleihin aikaiseksi kunnon pöhinää niin toimien, etteivät kansanedustajat, mepit ja virkamiehet pystyisi asettumaan enää ehdolle? Näin estettäisiin myös heidän loppuun palamisensa, joka johtuu liian useassa eri luottamustehtävässä toimimisessa.
Vuoden 2011 keväällä eli jo kymmenen vuotta sitten, esillä oli ”Kokovartalokorruptio osana maan tapaa” – aihekokonaisuus. Se perustui edelleen ajankohtaisen Silvo Kaasalaisen ”Virkanimitysruletti – Miksi sopiva voittaa pätevän?” – kirjaan.
Maallikon näkökulmasta näyttää siltä, kun samat henkilöt ovat käyttämässä lainsäädäntö- ja toimeenpanovaltaa, niin sitä suuremmiksi kasvavat rakenteellisen korruption piilossa pysyvät pöheiköt. Aivan kuten on käynyt miljardien eurojen vuosittaisella liiketoiminta-alueella, joka kattaa lakisääteiset vakuutukset sekä kirjallisesti ja suljetusti toimivan vakuutusoikeusjärjestelmän.
Unohtamatta laillisuusvalvontaa tekeviä tahoja. Kuten viime viikot ovat osoittaneet, että myös Valtiontalouden tarkastusviraston (VTV) pöheiköissä riittää pöyhittävää.
Siksi on tärkeää, että kansanedustajat, mepit ja virkamiehet keskittyvät yhteen päättäjän rooliin kerrallaan. Samalla annetaan mahdollisuus uusille päättäjille astua esiin kuntapolitiikassa.
* * * *
Artikkelin linkit toiminnassa, artikkelin julkaisun hetkellä.