Pääministeriksi nousu, uho ja tuho

Otsikko on kuvitteellinen, mutta näin tuntuu Suomessakin kiihtyvällä tahdilla tapahtuvan. Mobiiliflaijerissa kuvattu sanonta ”Erityisavustajat, pääministerit, ministerit ja kansanedustajat vaihtuvat. Johtavat virkamiehet ja lobbarit sekä päätoimittajat ja luottotoimittajat pysyvät” on osoittautunut taas paikkansa pitäväksi.

Pääministeri Antti Rinne/sdp. ja hänen hallituksensa erosivat 3.12.2019 melkoisen julkisuuden myllytyksen jälkeen. Lähiajat kertonevat, miksi erikoiselta vaikuttava eroaminen tapahtui? Mokasiko pääministeri Rinne jotain sellaista, mitä julkisuudessa ei ole vielä kerrottu? Tuliko keskustalle apua myös kokoomuksen leiristä (katso linkki tämän bloggauksen lopusta)?

Ketkä, miten toimien ja miksi halusivat pääministeri Rinteen vaihtoon?

Toimittaja Pekka Ervastin ”Irakgate – Pääministerin nousu ja tuho” – kirja vuodelta 2004 on noussut taas kerran ajankohtaiseksi. Kirjan mukaan tasavallan presidentin kansliasta vuodettujen asiakirjojen määrä oli sadoissa ja sivujen määrä tuhansissa. Joten on tärkeää, että massiivinen Irak-vuoto tulee eri vaiheineen tutuksi myös nuoremmille sukupolville. Etenkin sen suhteen, miten vuoden 2003 tietovuoto paljastui, eteni sekä lopulta pakotti ensimmäisen naispuolisen ja keskustan pääministeri Anneli Jäätteenmäen eroamaan.

Joten tämä, 3.12.2019 eronneen pääministeri Antti Rinteen mediasuhteista ja viestintäasioista vastaavan erityisavustajan, Dimitri Qvintuksen 6.5.2013 tviitissä, tuntemattomasta syystä oleva demareiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backmanin viestilappu keskustan eduskuntaryhmän tuolloiselle puheenjohtaja Timo Kallille oli vähintäänkin perusteltu syy pääministerin vaihdolle vuonna 2003. Tuolloinhan ei ole ollut digitaalisia viestintävälineitä näin paljon käytössä kuin nykyisin, mutta tarkoitukselliset tietovuodot olivat jo tuolloin tiedotusvälineiden sekä poliittisia pelejä pelaaville henkilöille ihan elinehto. Ison kuvan osalta äänestäjät tulevat tiedonsaannissa aina jälkijunassa.

Sitä saa, mitä tilaa! Pätenee tämänkin päivän politiikassa?

Se mikä on jäänyt erittäin pienelle huomiolle on se, että Vanhasen I hallituksen demariministerien johdolla ja keskustaministereiden siunauksella, runnottiin vakuutusalan ylivertaista asemaa entisestään vahvistavaa lainsäädäntöä läpi. Kaikessa hiljaisuudessa ja ohi hallitusohjelman!

Saivatko sdp ja kokoomuksen etujärjestöt keskustan 2003 tiukkaan talutusotteeseensa?

Nyt ollaan vuodessa 2019 ja keväällä 2020 eduskunnan käsittelyssä pitäisi tämän hetkisen hallitusohjelman sivun 150 mukaan ollaan kaikki ne lait, joiden avulla muun muassa nuo vuosina 2003 – 2007 ohi hallitusohjelman voimaansaatetut lait ja vakuutuslääkärijärjestelmän pitkään tiedossa olleet epäkohdat sekä perustuslain vastaisuudet korjataan!

Kyseessä on miljardien eurojen liiketoiminta-alueesta, joka perustuu lakeihin ja veroluonteisiin pakkomaksuihin.  Voisiko tässä olla yksi rahaan perustuva syy, kaataa liian vasemmistolaiseksi katsottu hallitus?

Jotenkin tuntuu vahvasti siltä, että pääministerin vaihdosta huolimatta eriasteinen luottamuspula hallituskumppaneiden keskuudessa jatkuu. Elleivät sitten hallituksen naispuoliset puoluejohtajat saa riittävää tukea taustalta naruja vetäviltä boomereilta eli suurten ikäluokkien vaikuttajilta. Niin omien puolueiden kuin erittäin vaikutusvaltaisten etujärjestöjen sekä tiedotusvälineiden muodostamista ekosysteemeistä.

Nimittäin. Tätä kirjoitettaessa ei ole vielä tiedossa kuka, ketkä ja miksi pääministerin eromyllytystä härskisti masinoivat? Entä kuka, ketkä, miksi ja miten ovat vuotaneet keskustan ja demareiden sisäistä tietoliikennettä sekä viestejä tiedotusvälineille?

Tästä kaikesta viime päivinä ja viikkoina tulee jotenkin mieleen perussuomalaisten hajottaminen vuoden 2017 kesällä? Ketkä tuon, sinänsä mestarillisen, puolueen ulkopuolisen hajottamisen ideoinnin isiä ja käsikirjoittajien äitejä olivatkin, niin se on jäänyt jostain syystä edelleen pimentoon?

* * * *

– Artikkelin linkit toiminnassa, artikkelin julkaisun hetkellä –

Tietoja Suomi 2017 - Suomi 2025?

Vuonna 2017 Suomi täytti 100 vuotta. Tässä pienen ihmisen näkökulmasta kirjoitetussa blogissani; pyrin myös vuoden 2017 jälkeen valottamaan lähihistoriamme ja nykyhetken mustia aukkoja. Ruohonjuuritasolta yhteiskunnallista tilannekuvaa esiin pukaten. Ja väliin pieneltäkin vaikuttavia tapahtumia isoon kuvaan lukiten. Jos haluamme todellisia parannuksia tähän Suomeen; jossa nyt elämme, niin jottain tarttis varmaankin tehrä? Mieluiten yhdessä toimien. Yli ikä - ja varallisuusrajojen. Tuleva aika, Suomi vuonna 2025; jää vielä hämärän peittoon. Toivottavasti entistä elämänmyönteisempään otteeseen itse kunkin tosielämässä; päästään kiinni jo huomenna. Kansanvaltahan ei voi toimia, jos kansa ei tiedä. Vain yhdessä toimien voimme olla, huomata ja vaikuttaa enemmän. Vaikka monesta asiasta eri mieltä oltaisiinkin. Muuten taitaa käydä niin, että Albaniakin hurauttaa entistä kovemmalla vauhdilla Suomen ohi. Joten toivottavasti nuoremman polven päättäjämme ovat nyt tosielämän tapahtumista ja sisäisistä apparatsikeista paremmin kärryillä. Vastakkain ovat jatkossakin virallinen todellisuus ja todellinen todellisuus. Sekä se, että kuinka isoksi päättäjämme uskaltavat antaa tuon eron kasvaa.
Kategoria(t): Perustuslaki, politiikka, talouselämä, yhteiskunta ja sidonnaisuudet Avainsana(t): , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.