Kansalaisaloite 2837 muurinmurtajana

Myös vakuutuslääkäreistä videoilla käytävään keskusteluun on tullut vauhtia. Kolme väärinymmärrystä vakuutuslääkäreistä – video (27.01.2014) toi ensimmäisen kerran julkisuuteen sosiaalivakuutusjärjestelmien kolmikannassa sovitut raamit.

Uusin video vakuutuslääkärikeskusteluun on tässä:
FA:lla on asiaa: Mitä eroa on vakuutuslääkärillä ja hoitavalla lääkärillä?
”Vakuutuslääkäri tekee päätöksiä työkyvystä potilasta näkemättä, papereiden ja lakikirjan perusteella. Miten tämä on mahdollista, jos potilaan nähnyt lääkäri on sitä mieltä, että eläkkeelle vaan?” Lähde: Finanssiala YouTube- kanava – Julkaistu 22.3.2018

Tuo eduskuntapuolueiden ekosysteemiin kuuluvan lobbausjärjestön videonäytelmä; yhdessä aiemmin ilmestyneen kansanedustaja Harkimon/kok. videobloggauksen kanssa tuo vakuutuslääkärikeskusteluun entistä enemmän sävyjä ja tervetullutta julkisuutta.

Taustalla nykyistä ja vuoden 2018 vakuutuslääkärikeskustelua kiihdyttää osaltaan tämä Pertti Latvalan tekemä kansalaisaloite, jonka allekirjoittamista kannattaa jatkaa. Sehän on jo saavuttanut eduskuntakäsittelyltä vaadittavan 50 000 allekirjoittajan rajan! Mutta mitä enemmän allekirjoittajia, niin sitä suurempi on äänestäjiltä tuleva paine käsitellä asiakokonaisuus kunnolla.

Miksei asiantuntijoina ole kuultu perustuslakiasiantuntijoita?

Kansalaisaloite 2837 löytyy allekirjoittamista varten osoitteessa:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2837
> Tällä hetkellä jo 58 988 allekirjoitusta!

Kysehän ei ole enää vain yhden lakipykälän sisällön korjaamisesta. Parhaimmillaan kansalaisaloitteen eduskuntakäsittely saattaa toimia yhden Suomen sisäisen Berliinin muurin murtajana.


Nimittäin. Miksei, kukaan elossa olevista päättäjistämme ei tunnu tietävän/muistavan enää sitä, että miten ja mihin perustuen tutkivat/hoitavat lääkärit ja vakuutuslääkärit ammattikuntina on voitu laittaa; tapaturmalain 41 d voimaansaattamisen myötä. perustuslain (PL 6) yhdenvertaisuuspykälän suhteen eriarvoiseen asemaan?!

Toisekseen; vielä oudommaksi, tämän kansalaisaloitteen 2837 kautta julkisuuteen pompsahtaneen asian tekee se, ettei asiakirjoista saatavilla olevan tiedon mukaan tapaturmalain 41 d muuttamisesta ole pyydetty lausuntoja eikä keskusteltu perustuslakiasiantuntijoiden kanssa! Asiassa kuultuina ovat olleet vain keskeiset työmarkkinajärjestöt ja vakuutusalan lobbausjärjestöt!

Rakenteellista korruptiota suomalaisessa muodossaan?

Tällä hetkellä asiasta, avoimesti internetistä saatavilla oleva eduskunnan ja valiokunnan käsittelystä saatavilla oleva asiakirjamateriaalit (.pdf-muodossa) ovat tässä:

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö
StVM 12/2004 vp – HE 62/2004 v

Hallituksen esitys laiksi tapaturmavakuutuslain 17 ja 41 d §:n muuttamisesta

Kaikki käsittelyn vaiheet, käydyt keskustelut ja asiakirjat (.pdf-muodossa) eduskunnassa:

HE 62/2004 vp
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tapaturmavakuutuslain 17 ja 41 d §:n muuttamisesta


Päätökset
Hallituksen esityksen pohjalta hyväksytyt lait ja voimaantulotiedot

HUOM!
Mikäli eduskunnan linkki on lakannut toimimasta, niin tee uusi haku asiakirjan nimellä.

Eli näin toimien vaarattomalta tuntunut lakipykälä meni kaikessa hiljaisuudessa läpi. Jonka jälkeen sitä monistettiin vuosien saatossa myös muihin lakeihin.

Erittäin ihmeelliseltä tuntuu, että erittäin vaikutusvaltainen eduskuntapuolueiden ekosysteemiin kuuluva Lääkäriliitto ja on ollut tästä aiheesta hipihiljaa? Onhan kuitenkin jo vuodesta 2004 lähtien ja kaikessa hiljaisuudessa saatettu; tutkivat/hoitavat lääkärit ammattikuntana; perustuslain yhdenvertaisuuspykälän (PL 6) suhteen vakuutuslääkäreiden kanssa eriarvoiseen asemaan.

Eikä tuossa vielä kaikki.

Käynnissä olevan; kulissien takaisen, kuhinan perusteella on hyvä kerrata seuraavaa.

Se mitä ei tunnusteta, sitä ei ole virallisesti olemassa. Se mitä ei ole virallisesti olemassa, sitä ei tarvitse korjata. Saatikka korvata.

Ja niin kuin vakuutusalan lobbarit ja etujärjestöt ovat todenneet. Kaikki on korjausten suhteen mahdollista. Kunhan kustannusneutraalius säilyy. Eli suomennettuna; nykymeno jatkuu ennallaan, koska vakuutusyhtiöiden voitto-osuuksista ei tingitä.

Eikä tuossa kaikki.

Jos vakuutusala onnistuu näissä seuraavissa tavoitteissaan, niin ainakin yli 90 prosenttia valituksenalaisista korvausasioista poistuu, koska ne ovat yksiselitteisesti vakuutusyhtiöiden päätettävissä ja hallinnassa.

Vakuutusalan viisi päätavoitetta ongelmien poistamiseksi ovat:

1. Vain vakuutuslääkäri voi ottaa jatkossa kantaa potilaan/vakuutetun HUOM! työkyvyttömyyteen.
2. Vakuutusalan omien tai sille suosiollisten henkilöiden istuttaminen hoitoketjujen ja vakuutusoikeusjärjestelmän avainpaikoille.
3. Hyväksyttävissä olevan haittaluokituksen potilaalle/vakuutetulle voi tehdä vain kohta 2 kriteerit täyttävä henkilö.
4. Käypä Hoito – suositusryhmien kokoonpanot valitaan kohta 2 mukaisesti.
5. Yliopistollisten keskussairaaloiden (esimerkiksi tapaukset TAYS ja HUS) sekä THL:n/TTL:n avainpaikkojen haltuun ottaminen kohdan 2 tapaan.

* * * *

– Artikkelin linkit toiminnassa; artikkelin julkaisun hetkellä –

 

Tietoja Suomi 2017 - Suomi 2025?

Vuonna 2017 Suomi täytti 100 vuotta. Tässä pienen ihmisen näkökulmasta kirjoitetussa blogissani; pyrin myös vuoden 2017 jälkeen valottamaan lähihistoriamme ja nykyhetken mustia aukkoja. Ruohonjuuritasolta yhteiskunnallista tilannekuvaa esiin pukaten. Ja väliin pieneltäkin vaikuttavia tapahtumia isoon kuvaan lukiten. Jos haluamme todellisia parannuksia tähän Suomeen; jossa nyt elämme, niin jottain tarttis varmaankin tehrä? Mieluiten yhdessä toimien. Yli ikä - ja varallisuusrajojen. Tuleva aika, Suomi vuonna 2025; jää vielä hämärän peittoon. Toivottavasti entistä elämänmyönteisempään otteeseen itse kunkin tosielämässä; päästään kiinni jo huomenna. Kansanvaltahan ei voi toimia, jos kansa ei tiedä. Vain yhdessä toimien voimme olla, huomata ja vaikuttaa enemmän. Vaikka monesta asiasta eri mieltä oltaisiinkin. Muuten taitaa käydä niin, että Albaniakin hurauttaa entistä kovemmalla vauhdilla Suomen ohi. Joten toivottavasti nuoremman polven päättäjämme ovat nyt tosielämän tapahtumista ja sisäisistä apparatsikeista paremmin kärryillä. Vastakkain ovat jatkossakin virallinen todellisuus ja todellinen todellisuus. Sekä se, että kuinka isoksi päättäjämme uskaltavat antaa tuon eron kasvaa.
Kategoria(t): "sutki sisko" ja "hyvä veli"-järjestelmät, keskusliitot, korporatismi, korruptio, maan tapa, Perustuslaki, politiikka, vaalirahoitus, vakuutuslääkäri, yhteiskunta ja sidonnaisuudet Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Kansalaisaloite 2837 muurinmurtajana

  1. Suomi 2017 sanoo:

    Kansalaisaloite 2837 vakuutuslääkäreistä tullaan luovuttamaan eduskunnalle 18.4.2018. Tästä Nico Ojalan bloggauksesta lisää.

    ”Copy paste ja muita yrityksiä.”
    Jälleen kerran, kuten niin monesti ennenkin eläkeyhtiö päätti ottaa kantaa vakuutuslääkärijärjestelmän hyödyllisyyteen ja siihen puhtoiseen toimintamalliin mitä nuo eedenin puutarhan lääkärinvalan vannoneet keijukaiset harrastavat.

    Tällä kertaa työvuorossa ja puolustuslinjan etuvartiossa oli työeläkeyhtiö Varman ylilääkäri Jukka Kivekäs. Ainoa harmi mikä näissä puolustuspuheenvuoroissa on se selvä leikkaa liimaa kirjoitustyyli, samat fraasit toistuvat kerta kerran jälkeen.

    Se mikä minua on jo useasti ihmetettänyt on tuo eläkeyhtiöiden väite, että mikäli kansalaisaloite menee läpi niin hoitava lääkäri saa tehdä työkyvyttömyyspäätöksen. Miksi ja mistä tällaista jargonia tulee ja kuka sitä tuottaa? Olen erittäin hyvin tutustunut tähän kansalaisaloitteeseen ja ainoa mitä siinä vaaditaan on se, että vakuutu- ja eläkeyhtiön vakuutuslääkärin pitää noudattaa terveydenhuollon ammattihenkilöstöstä annettua lakia.

    Kuten sinäkin Jukka Kivekäs tiedät niin ennen kuin hoitava lääkäri voi edes kirjoittaa työkyvyttömyyslausunnon on vammautunut tai sairastunut käynyt läpi moniammatillisen kuntoutusprosessin ja mahdollisesti ollut eläkeyhtiön järjestämässä työkokeilussa. Ei tämä kaava muuttuisi mihinkään vaikka kansalaisaloite menisi läpi, ainoa mikä muuttuu on tuo, että satusedät ja tädit joutuisivat pysymään totuudessa kirjoittaessaan lääketieteellisiä lausuntoja vammautuneesta tai sairastuneesta.

    Toki Jukka Kivekään kirjoituksessa oli jotain uutta ja varteenotetettavia ehdotuksia kuten ehdotus siitä, että potilasjärjestöjen lehdissä tai vastaavissa kuten potilaan lääkärilehti ja Kelan elämässä verkkojulkaisussa alettaisiin julkaisemaan sattumanvaraisesti ja nimettömästi niin hylättyyn kuin hyväksyyn päätökseen johtaneita tapausselosteita.

    Myös muutoksenhakulautakunnat voisivat yleisellä tasolla kuvata toimintaansa ja ratkaisulinjojaan julkisuudessa.

    Nämä ovat ihan hyviä ehdotuksia, mutta ei poista silti tarvetta muuttaa vakuutuslääkärijärjestelmää ja sen johdosta olenkin myös yksi niistä henkilöistä joka käy 18.4.2018 luovuttamassa kansalaisaloitteen eduskunnan puhemies Paula Risikolle. Olen myös sopinut tapaamisen Jari Ronkaisen kanssa ja tarkoituksena on keskustella vakuutuslääkärijärjestelmästä ja vammautuneiden tilanteesta.”

    Lue lisää Iltalehti blogit osoitteessa:
    https://blogit.iltalehti.fi/nico-ojala/2018/04/08/niilla-on-alyvamma/

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.