Perustuslakirikollisuus ja kehittynyt piilokorruptio vakuutusalalla?

Tämän nyt vallassa olevan SOT – hallituksen, hallitusohjelmassa ei ole mitään mainintaa, esimerkiksi vakuutusoikeuteen sekä lakisääteisiin vakuutuksiin ja sosiaaliturvaan liittyvistä asioista.

Tilannehan ollut jo vuosikymmeniä tämä:
Vakuutusyhtiö voittaa halutessaan aina – Julkaistu kesäkuu 30, 2016

Tuosta Suomi 2017 – artikkelista löytyvä; oikeus- ja työministerinä toimineen Jari Lindströmin/ps. kirjoitus on syytä muistaa ja kerrata. Tasaisin väliajoin. ”Perustuslaki on oikeusvaltion kivijalka” (Helsingin Sanomat – Pääkirjoitus – Julkaistu 4.6.2016 – Vieraskynä).

Jari Lindström oikeusministerinä 2016 ja kansanedustajana 2012.

Samoin kuin kannattaa kerrata tuon kuvakoosteen Suomen Uutisten (perussuomalaisten oman nettilehden) artikkelissa, hyvin yksilöidyt läpivalaisujen ja parannusten kohteet. Vakuutusalan yhtiöissä ja vakuutusoikeusjärjestelmässä.

Taustatietoa avoimesta internetistä:
Suomen Uutiset vakuutuslääkärit
Suomen Uutiset vakuutusoikeus

Kyseisiä tummennettuja hakusanoja kannatta kokeilla myös muiden puolueiden nettilehdissä. Puoluetuella ja pää-äänenkannattajina toimivat kokoomuksen Verkkouutiset, keskustan Suomenmaa, sdp:n Demokraatti, vihreiden Vihreä Lanka, vasemmistoliiton Kansan Uutiset, kristillisten KD-Lehti ja rkp:n Medborgarbladet.

Näissä sisällysluettelon asioissa kannattaa muistaa se, että optimistinen pessimisti ei pety koskaan. Kun taas seuraavien vaalien alla nämä asiat ovat kaikille puolueille tärkeitä. Ovathan ne kaikki taas pienen ihmisen asialla. Ainakin vähän aikaa.

SISÄLLYSLUETTELO
Vakuutusoikeus todellisten parannusten pilotiksi
Kuka lobbaisi pienten ihmisten puolesta?
Vakuutuslääkärijärjestelmä ja todistustaakka
Eduskuntapuolueiden salatut kytkennät
Jokainen meistä lobbaamaan – Yhdessä ja erikseen
Viimeinen oljenkorsi katkeamassa
Laillisuusvalvojat on tehty munattomiksi

VAKUUTUSOIKEUS TODELLISTEN PARANNUSTEN PILOTIKSI
Onkin mielenkiintoista seurata uskaltaako ja saako SOT – hallitus esittää tuoreimman vakuutusoikeusselvityksen pohjalta; todellisia korjauksia kirjallisesti ja suljetusti toimivaan vakuutusoikeuteen? Hanke on oikeus- ja työministerinä toimineen Jari Lindströmin/ex-ps. aloitteesta käynnistynyt, josta kuitenkin isot kiitokset hänelle.

Jos taaskaan ei tapahdu mitään todellisia korjauksia, niin voisiko olla niin, että Suomeen on pesiytynyt pitkäkestoinen perustuslakirikollisuus, joka perustuu taidokkaasti rakennettuun, mutta silmiemme edessä tapahtuvaan, avoimeen piilokorruptioon?

Jos taas tapahtuu todellisia parannuksia, niin silloin oikeusvaltio Suomen vuoden 2017 tilanne olisi edes hitusen valoisampi.

Myös kirjallisesti ja sanallisesti toimivan sanahirviön; vakuutusoikeudellinen erityistuomioistuinjärjestelmä, suhteen.

KUKA LOBBAISI PIENTEN IHMISTEN PUOLESTA?
Lainsäädännön aikajänteessä kannattaa huomioida seuraavaa. Näin kertoi aiheesta Eurofacts Oy:n hallituksen puheenjohtajana toimiva Anders Blom vuonna 2007:

”Enää ei riitä, että menee eduskuntaan”, Blom muistuttaa.

Blom sanoo, että ratkaisevaa edunvalvonnassa on toimeenpanovalta. Näin on ollut varsinkin siitä lähtien, kun nelivuotiset hallituskaudet vakiintuivat 1980-luvulta lähtien.

”Nykyiset hallitusohjelmat ovat paljon pidempiä ja yksilöidympiä kuin ennen. Hallitusohjelmasta on tullut ohjaavampi asiakirja kuin ennen”, Blom arvioi.

”Hallitusohjelma on kuin voimassa olevaa oikeutta. Siihen on tavallaan kirjattu sovittuja kiistoja.”

”Lobbaajien kannalta tärkeimpiä hetkiä eletään hallituskauden kahden ensimmäisen vuoden aikana. Silloin pitää toimia, jos haluaa vaikuttaa lainsäädäntöön.” Lähde: HS 10.10.2007 – ”Lobbaajan pitää toimia oikeaan aikaan”

Joten nyt syyskuussa 2017; ovat jo käynnissä lakilobbaukset seuraavan hallituksen hallitusohjelmaan. Etenkin taustalla vaikuttavien viestintä – ja lobbaustoimistojen toimesta.

Vaan onko mitään tahoa, joka olisi meidän pienten ihmisten asialla? Ihan oikeasti.

VAKUUTUSLÄÄKÄRIJÄRJESTELMÄ JA TODISTUSTAAKKA
Vaikka vakuutuslääkärijärjestelmää koskenut toimenpidealoite on tämän SOT – hallituksen osalta taputeltu, niin on hyvä, että edes joku kansanedustaja jaksaa käydä ja uskaltaa jatkaa Daavid vastaan Goljat – taistelua.

Erinomainen ehdotus syy-yhteyden ja todistustaakan palauttamiseksi vuoden 1994 tasolle!

 

Tässä tilannekuvaa tuohon tyrmättyyn toimenpidealoitteeseen TPA 8/2017:
Toimenpidealoite – Julkaistu huhtikuu 5, 2017

Tässä aiheesta kysymys ja siihen saatu vastaus eduskunnasta, mitä kyseiselle toimenpidealoitteelle on tapahtunut ja tapahtumassa:

Lähettäjä: Suomi 2017 ajatushautomo
Päiväys: 23. elokuuta 2017 klo 10.11.57 UTC+3
Vastaanottaja: ”stv @ eduskunta.fi”
Kopio: ”tuula.haatainen @ eduskunta.fi” ,”hannakaisa.heikkinen @ eduskunta.fi”

Aihe: Käsittelyn aikataulu, asiakirjat ja lopputulema – TPA 8/2017 vp Toimenpidealoite vakuutuslääkärijärjestelmän muuttamisesta

Hyvää päivää sosiaali- ja terveysvaliokuntaan,

Tiedustelen otsikon mukaisia tietoja kansanedustaja Jari Ronkaisen/ps. tekemästä toimenpidealoitteesta.

Samalla kysyn sitä, että mille valiokunnalle eduskunnassa kuuluvat vakuutusoikeutta koskevat asiat?

Ystävällisin terveisin ja voimia syksyn työrupeamaan
Suomi 2017 verkosto
> Blogi > Facebook > Twitter > Instagram

– –

keskiviikko 30. elokuuta 2017 14.29 Mäkipää Eila kirjoitti:

Hei,
aloite on lähetetty sosiaali- ja terveysvaliokuntaan. Eduskunnan työjärjestyksen mukaan valiokunnassa olevilla asioilla on kiireellisyysjärjestys. Kiireellisimpinä käsitellään hallitukselta tulevat asiat sekä edustajien aloitteista ne, joissa on yli 100 allekirjoittajaa. Muut edustajien aloitteet otetaan ensisijaisesti käsittelyyn silloin, kun hallitus antaa samaa asiaa koskevan/sivuavan esityksen eduskunnalle, jolloin aloitteen käsittely yhdistetään hallituksen esityksen käsittelyyn.

Tässä vaiheessa en valitettavasti pysty antamaan minkäänlaista arviota edustaja Ronkaisen aloitteen käsittelyaikataulusta.

Vakuutuslaitoksia koskeva lainsäädäntö käsitellään talousvaliokunnassa, kuitenkin niin, että työeläkeyhtiöitä koskevat asiat ovat pääsääntöisesti sosiaali- ja terveysvaliokunnan asioita.

Mikäli lainsäädäntö koskee ratkaisuja tekevää vakuutusoikeutta eli tuomioistuinta, käsittely tapahtuu lakivaliokunnassa.

Ystävällisin terveisin
Eila Mäkipää
Valiokuntaneuvos
sosiaali- ja terveysvaliokunta
Eduskunta

* *

Joten jatkossa kannattaa pitää myös kyseisten valiokuntien jäsenet ja virkamiehet ajan tasalla tosielämän tilanteiden kanssa. Avainministeriöiden virkamiehiä ja laillisuusvalvojia unohtamatta.

EDUSKUNTAPUOLUEIDEN SALATUT KYTKENNÄT
Suomen on kehuttu olevan aktiivisten kansalaisjärjestöjen hallinnoima maa. Ja juuri tämän erityispiirteen takia meidän kaikkien kansalaisten ääntä voidaan kuunnella, ennen kuin meitä koskevia päätöksiä tehdään.

Moni on ihmetellyt pitkään sitä, etteivät edes suurten ja miljoonien eurojen liikevaihtoa pyörittävien potilas- ja kansalaisjärjestöjen keskusliitot taistele ärhäkästi pysyvästi vammautuneiden tai sairastuneiden potilaiden ihmisoikeuksien ja oikeusturvan toteutumisen puolesta. Ammattiliitoista puhumattakaan.

Tässä saattaa olla yksi selittävä tekijä.

Lainaus tulee Seppo Sarlundin ”Politiikan pöydän alta” – kirjasta, jossa nuori Paavo Väyrynen visioi vuoden 1969 loppupuolella (lainaus luvusta – Köyhän asialla):

– Katsokaa demareita. Ne ovat vallanneet kaikkien epäpoliittisten kansalaisjärjestöjen johtopaikat. Niillä ja ay-liikkeellä ne pelaavat. Keskustapuolueen on vallattava järjestöt, neuvoi nuori mies.

Eikä tuossa mitään.

Osaisiko joku neuvoa sen, mistä löytyisivät kytkentäkaaviot eduskuntapuolueiden ja ko. järjestöjen toimintojen sekä rahoitusvirtojen suhteen? Ensin vaikka sosialidemokraattien, kokoomuksen ja keskustan ekosysteemien kannalta tarkasteltuina. Sitten vasemmistoliiton, virheiden, rkp:n, kristillisten, sinisten ja perussuomalaisten ohjauksessa oleviin ekosysteemeihin edeten.

JOKAINEN MEISTÄ LOBBAAMAAN – YHDESSÄ JA ERIKSEEN
Avainkysymys on tietysti se; että kenellä todellinen valta Suomessa on ja mihin perustuen?

Muistathan, että kansanedustajat, ministerit ja heidän puolueensa sekä eduskunta ja hallitus voivat halutessaan vaikuttaa, mihin tahansa pielessä olevaan lainsäädäntöön. Ainakin teoriassa. Jos esimerkiksi vähintään 100 kansanedustajaa allekirjoittaa laki- ja toimenpidealoitteen. Tai hallitus antaa hallituksen esityksen eduskunnalle.

Joten ota rohkeasti yhteyttä kansanedustajiin ja laita Sinäkin äänesi kuulumaan sekä kokemuksesi vaikuttamaan!

Näin autat myös virallisissa yhteyksissä ja isolla rahalla lobbaavia ammattiliittoja ja etujärjestöjä sekä potilas- ja kansalaisjärjestöjä huomaamaan paremmin tosielämän valuvikoja. Vaikka nuo valuviat olisivatkin olleet heidän tiedossaan ja aikaan saamiaan vuosikymmenten ajat.

VIIMEINEN OLJENKORSI KATKEAMASSA
Vanhan perussuomalaisten pitkäaikaisten äänestäjien on ilo muistaa vielä kerran, että perussuomalaisten ministerit hallitsivat parin vuoden ajan kaikkia tarpeellisia avainministeriöitä, joista käsin näitä aiemmin kerrattuja asioita olisi voitu pitää esillä:

>>> Lakisääteiset vakuutus- ja sosiaaliturvaan liittyvät asiat:

Sosiaali- ja terveysministeriön ykkönen; sosiaali- ja terveysministeri Pirkko Mattilalla (aiemmin Hanna Mäntylä) oli vakuutusasiat vastuullaan. Myös, kirjallisesti ja suljetusti toimivan vakuutusoikeusjärjestelmän ensimmäisen asteen lautakunnat (Tamla, Somla ja Telk), vakuutuslääkärijärjestelmä ja vakuutuslääketiede kuuluvat edelleen ministeri Mattilan vastuualueelle. Montako avausta olet häneltä kuullut?

>>> Oikeusturva, perus- ja ihmisoikeuksiin liittyvät asiat:
Oikeus- ja työministeri Jari Lindströmille kuuluivat muun muassa vakuutusoikeus ja sen toimintaa liittyen myös vakuutuslääkärit sekä vakuutuslakimiehet. Hänelle isot kiitokset, että saattoi pienimuotoisen selvityksen vakuutusoikeudesta liikkeelle.

Ulkoministeri Timo Soinille kuuluivat muun muassa Suomen ihmisoikeustilanne, raportointi siitä ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen (EIT) liittyvät asiat. Montako puheenvuoroa tai avausta. kyseessä olevista asioista, olet hänen suustaan ministerinä kuullut?

Harmin paikka, että tämän hetkisten tietojen valossa iso kuva perussuomalaisten osalta näyttää seuraavalta:

1.
Persutkin tekivät vain vihreät – Julkaistu Touko 29, 2017
Vuosina 2007 – 2009 myös vihreät törmäsivät yhteen Suomen lukuisista, mutta sisäisistä ja näkymättömistä Berliinin muureista.

Törmäysvaihe alkoi viimeistään tästä vihreiden oikeusministerin ulostulosta: ”Brax myönsi vakuutusoikeuden ongelmat” – Yle Uutiset 30.7.2008

2.
Ympyrä on sulkeutunut – Julkaistu kesäkuu 8, 2017
”Kun erittäin kokenut sosialidemokraattisen puolueen (sdp) kansanedustaja tekee kirjallisen kysymyksen hallitukselle, joka koskee epäkohtia lakisääteisissä vakuutuksissa ja sosiaaliturvassa, niin tilanne näyttää ensi alkuun hyvältä. Vaikkei tämäkään kirjallinen kysymys ylittänyt suomalaista uutiskynnystä.”

Mutta jotain hyvääkin.

Nykyinen perussuomalaiset ovat edelleen ainoa eduskuntapuolue, joka ei ole hallitukseen päästyään kusettanut äänestäjiään hallitukseen päästyään. Oikein toimiessaan heillä on tämän artikkelin aiheissa 600 000 äänestäjän potentiaali näpeissään.

Tuon potentiaalin herättäminen ja äänestämään saaminen on mahdollista, mutta se vaatii uskottavia avauksia ja toimenpideohjelmia tässä artikkelissa esiin nostettuihin asiakokonaisuuksiin.

Niin vakuutus -, oikeus -, sosiaali – kuin ihmisoikeuspolitiikan alueille.

Eikä tuossa kaikki.

LAILLISUUSVALVOJAT ON TEHTY MUNATTOMIKSI
Viime kuukausina julkisuudessa ovat vilahdelleet tiheästi sanat:

perustuslaki
oikeusvaltio
perusoikeudet
oikeusvaltioperiaatteet
ihmisoikeudet
Euroopan ihmisoikeussopimus
oikeusturva
oikeusapu
laillisuusvalvonta.

Kyseisiä sanoja on kuultu lukuisten päättäjien suusta ilmoille päästettyinä. Kuin toimittajien näppäimistojen kautta paperille painettuina ja päätoimittajien näyttöruuduille hehkuttamina.

Epäselväksi on jäänyt vain se, että koskevatko nuo sanat myös meitä alatason suomalaisia? Etenkin lakisääteisten vakuutusten ja sosiaaliturvan kafkamaisilla sekä vakuutusmafian hallitsemilla alueilla. Onko laillisuusvalvojien keinona vain nuhdella ja sitten nostaa kädet pitkäkestoisen antautumisen merkiksi pystyyn?

– Klikkaamalla kuvakoostetta hiirelläsi tai täppäämällä sormellasi, saat sen tarkempana ruudullesi –

Oikeusvaltio Suomi 2017 vuosien 2010 ja 2001 tilassa? Miksi?

Joten hitaasti tuntuvat tarvittavat ja päättäjiemme tiedossa olevat korjaukset edetä. Tuskin ollenkaan. Välittämättä mitään ylimmän laillisuusvalvojan useista kehotuksista!

Joten joko aika on kypsä sille, että todelliset vallan vahtikoirat uskaltavat vaatia päättäjiltämme vastauksia tämän artikkelin ”Perustuslakirikollisuus ja kehittynyt piilokorruptio vakuutusalalla?” – kysymykseen? Sekä julkistaa nuo saamansa vastaukset. Selventävin kytkentäkaavioin, henkilökuvin ja tekstiselostein varustettuna. M.O.T. – hengessä. Aikajanalle sijoitettuina.

* * * *

– Artikkelin linkit toiminnassa; artikkelin julkaisun hetkellä –

Mainokset

Tietoja Suomi 2017 - Suomi 2.0

Vuonna 2017 Suomi täyttää 100 vuotta. Millaisessa Suomessa tuolloin elämme jää kaikkien tuolloin eloisasti elävien koettavaksi. Tässä blogissani pyrin valottamaan lähihistoriamme mustia aukkoja. Ruohonjuuritasolta valaistuina. Toivottavasti entistä elämänmyönteisempään Suomi 2.0 - versioon on mahdollista päästä myös käytännön elämässä. Nyt ja heti. Kansanvaltahan ei voi toimia jos kansa ei tiedä. Vain yhdessä toimien olemme enemmän. Muuten armottomien apparatsikkien Albania uhkaa.
Kategoria(t): "sutki sisko" ja "hyvä veli"-järjestelmät, Euroopan ihmisoikeussopimus, Euroopan ihmisoikeustuomioistuin, Euroopan neuvosto, kansalaisjärjestöt, keskusliitot, korruptio, maan tapa, Perustuslaki, politiikka, potilasjärjestöt, Suomen ihmisoikeustilanne, vakuutuslääkäri, vakuutusoikeus, yhteiskunta ja sidonnaisuudet Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Perustuslakirikollisuus ja kehittynyt piilokorruptio vakuutusalalla?

  1. Suomi 2017 sanoo:

    Lyhyt kertaus. Viime kuukausina julkisuudessa ovat siis vilahdelleet tiheästi sanat:

    perustuslaki
    oikeusvaltio
    perusoikeudet
    oikeusvaltioperiaatteet
    ihmisoikeudet
    Euroopan ihmisoikeussopimus
    oikeusturva
    oikeusapu
    laillisuusvalvonta

    Epäselväksi on jäänyt se, että koskevatko nuo sanat myös meitä alatason suomalaisia? Virallisen tason vastausta odotellessa. Tässä tilannekuvaa vuoden 2001 tilanteisiin Suomessa, jotka ovat tilannekuvan osalta edelleen vuonna 2017 voimissaan!

    Se ihmetyttää, että miksei tämä tunnu kiinnostavan hallitus- ja oppositiopuolueiden edustajia! Eikä korkeita virkamiehiä! Päättäjillä strategiana tuntuu olevan tässäkin kohtaa seuraava.

    Se mitä ei virallisesti tunnusteta. Sitä ei ole olemassa. Se mitä ei ole olemassa. Sitä ei tarvitse korjata. Saatikka korvata.

    Miten on mahdollista vuoden 2017 ”oikeusvaltio” Suomessa, ettei ylimmän laillisuusvalvojan vuonna 2001 tekemistä huomioista tarvitse välittää! Siitä seuraavaksi.

    Tässä tilannekuvaa vuoden 2001 tilanteisiin Suomessa, jotka ovat tilannekuvan osalta edelleen vuonna 2017 voimissaan! Herää tietysti kysymys, että miksi ihmeessä?

    K 14/2002 vp – EDUSKUNNAN OIKEUSASIAMIEHEN KERTOMUS TOIMINNASTAAN VUONNA 2001 – ISSN 0356-2999, Edita Prima Oy, Helsinki 2002

    PUHEENVUOROT – RIITTA-LEENA PAUNIO – TOIMEENTULOTURVAJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISTARPEITA – sivut 22-25

    ”Toimeentuloturvan lainkäyttö- ja muutoksenhakujärjestelmä on jäänyt pahasti jälkeen siitä kehitystyöstä, jolla viime vuosikymmenen aikana on uudistettu yleisiä tuomioistuimia ja hallintotuomioistuimia ja niiden lainkäyttöä.

    Toimeentuloturvassa on kysymys mm. sairauspäivärahoista, vanhempainetuuksista, työttömyysturvasta, työtapaturmakorvauksista, asumistuesta, kuntoutuksesta ja eläkkeistä.

    Toimeentuloturvasta puhutaan, koska kyse on toimeentuloa turvaavista etuuksista niissä tilanteissa, joissa ihmisillä ei ole mahdollisuutta turvata toimeentuloaan tekemällä työtä.

    Yleensä nämä etuudet on järjestetty pakollisin lakisääteisin vakuutuksin, mistä syystä usein puhutaan myös sosiaalivakuutuksesta.

    Osa etuuksista perustuu kuitenkin verorahoitukseen. Perustoimeentulo tietyissä tilanteissa on turvattu perustuslaissamme myös perusoikeutena.

    Nämä tilanteet ovat työttömyys, sairaus, työkyvyttömyys ja vanhuus sekä lapsen syntymä ja huoltajan menetys.

    > Järjestelmä on pirstaleinen Valitusten käsittelyajat ovat vakuutusoikeudessa pitkiä Myös päätösten perustelemisessa on edelleen puutteita Toimeentuloturvan lainkäyttöjärjestelmää on kehitettävä kiireellisesti <
    Kaiken edellä sanotun perusteella näkemykseni on, että toimeentulonturvajärjestelmään liittyy todellisia oikeusturvaongelmia.

    Eräisiin näistä on puututtu toimeentuloturvan muutoksenhakukomitean viime vuoden lopulla antamassa mietinnössä, joka toteutuessaan johtaisi mm. muutoksenhakulautakuntien selkeämpään työnjakoon ja niiden aikaisempaa riippumattomampaan asemaan samoin kuin siihen, että kaikissa asioissa tulisi mahdollisuus valitusteitse saada asiansa käsitellyksi riippumattomassa tuomioistuimessa.

    Myös oikeusapulain muutos ja oikeusapupalvelujen laajennus, joka tulee voimaan 1.6.2002, on tärkeä parannus. Sen sijaan monet muut epäkohdat, ennen kaikkea asioiden pitkät käsittelyajat, eivät näytä tätä kautta saavan ratkaisuaan.

    Luonnollisesti eivät myöskään ensi asteen päätöksentekoon liittyvät ongelmat, joita tuossa mietinnössä ei sen toimeksiannon johdosta käsiteltykään.Eri hallinnonaloilla on pyritty monin tavoin turvaamaan niin ihmisten perustoimeentuloa kuin asianmukaista menettelyä etuuksien käsittelyssä.

    Mutta lopputulokseksi käsitykseni mukaan jää, että myös tällä alueella tarvitaan kehittämishanketta, jossa katsotaan näiden asioiden käsittelyn kokonaisuutta vielä toimeentuloturvan muutoksenhakukomiteaa laajemmastakin näkökulmasta.

    Vähimmäisedellytys luonnollisesti on, että toimeentuloturvan muutoksenhakukomitean työ saatetaan lainsäädäntötasolla päätökseen, ja huolehditaan siitä, että näissä asioissa turvataan edellytykset asioiden joutuisalle käsittelylle.”

    * * * *

    Suomi 2017 verkoston huomio: ”Pääministerit, ministerit ja kansanedustajat vaihtuvat. Korkeimmat virkamiehet, laillisuusvalvojat, vaalirahoittajat ja lobbarit pysyvät.”

    Tykkää

    • Suomi 2017 sanoo:

      Tämän kafkamaisen ja mafiamaisen järjestelmän nerokkuus piilee myös siinä, että julkisuuden paineelle altistuneita kohtia voidaan korjata osissa. Tai olla korjaavinaan.

      Esimerkiksi kirjallisesti ja suljetusti toimiva vakuutusoikeus ja sen sisäinen vakuutuslääkärijärjestelmä kuuluvat oikeusministeriölle. Kun taas tapaturma- ja ammattitautilainsäädäntö, vakuutuslääkärit, vakuutuslääketiede ja I asteen lautakunnat Tamla, Somla ja Telk kuuluvat sosiaali- ja terveysministeriön hallinnon alalle.

      Eduskunnassa työnjako on myös hajallaan:
      ”Vakuutuslaitoksia koskeva lainsäädäntö käsitellään talousvaliokunnassa, kuitenkin niin, että työeläkeyhtiöitä koskevat asiat ovat pääsääntöisesti sosiaali- ja terveysvaliokunnan asioita. Mikäli lainsäädäntö koskee ratkaisuja tekevää vakuutusoikeutta eli tuomioistuinta, käsittely tapahtuu lakivaliokunnassa.” Lähde: Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta

      Eikä tässä kaikki.

      Jotakin uudistus-, selvitys- ja korjaushankkeita on mainostettu tiedotusvälineissä suuresti. Jolloin kannattaa aina jäljittää toimeksianto. Mitä tarkkaan ottaen selvitetään, korjataan ja millä aikataululla? Yleensä isoa korjausta vaativat kohdat on vesitetty jo alkumetreillä.

      Sen jälkeen kannattaa tarkistaa hallituksen hallitusohjelma. Jos siellä ei ole tarkasti määriteltyä mainintaa, niin todennäköisesti hallitus ei tule antamaan hallituksen esitystä eduskunnalle. Tai, jos antaa, niin kannattaa seurata eduskunnan käsittelyjä tarkasti. Loppumetreillä saattaa kauan odotetun lainkorjauksen sanamuoto muuttua. Tai siitä voidaan poistaa kokonaan jotain. Jolloin korjausta vaativat epäkohdat ovat siirtyneet taas seuraavan hallituksen ja eduskunnan päänsäryksi.

      * * * *

      Otetaan esimerkki lähihistoriasta.

      Aiemman sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikon/kok. kokoamassa vakuutuslääkärijärjestelmän avaamista käsitelleessä työryhmässä (STM091:00/2012), vakuutuslääkärijärjestelmän avaaminen ja läpivalaisu jäivät pahasti kesken. Vaikka niin uutisissa kehuttiin ja toimeksiantoa sivuavissa asiapapereissa kerrottiin.

      Yllättäen ja pyytämättä, pääministeriksi ja kokoomuksen puheenjohtajaksi noussut Alexander Stubb/kok.; vaihtoi lennosta sosiaali- ja terveysministeriksi kokoomuksen Laura Rädyn. Ministeri Risikon haluttua liikenne- ja kuntaministeriksi.

      Muuttuiko tällöin uuden puheenjohtajan myötä kokoomuksen lanseeraama korjausliike sadonkorjausliikkeeksi? Jota tiedotusvälineet eivät tunnu ”jostain” syystä millään löytävän. Tai uskaltavan löytää.

      Nimittäin. Vakuutuslääkärijärjestelmä – työryhmän tekemiä päätöksiä; ministeri Risikon toimesta valvomaan koottiin vakuutusasioiden käsittelyn neuvottelukunta (STM047:00/2014). Neuvottelukunta kokoontui ministeri Laura Rädyn johdolla vuoden aikana vain kerran! Syy kaikelle tälle jäi hämärän peittoon. Myös tuon yhden kokouksen hyväksytyn ja tarkastetun pöytäkirjan puuttuminen kaikkien saatavilta on ihmetytti lukuisia aiheesta kiinnostuneita.

      (Lähde 19.11.2015: Sosiaali- ja terveysministeriö/ fi/ Hankkeet ja säädösvalmistelu/ Vakuutusasioiden-kasittelyn-neuvottelukunta-2014/ Perustiedot/ )

      Pienen paineistuksen jälkeen, tuon ainoan, kokouksen pöytäkirja ilmestyi saataville. Tosin tarkastamattomana versiona.

      Edellä mainitun työryhmän ja neuvottelukunnan ainoaksi lakiesitykseksi kahden vuoden työskentelystä tuli se, että vakuutuslääkärin tulisi perustella hylkäävä päätöksensä paremmin! Koska tuossa uudessakaan laissa ei ole sanktioita, niin meno tulee jatkumaan entisellään.

      Samat korjaukset hylkäävän päätöksen paremmista perusteluista tulivat myös 1.1.2016 voimaan astuneeseen ”uudistettuun” tapaturma- ja ammattitautilakiin.

      Surullista tässä kissa ja hiiri – tyyppisessä lakikikkailussa on se, että vakuutuslääkärin ei tarvitse edelleenkään vannoa lausumaansa tai kirjaamaansa kunnian ja omatunnon kautta oikeaksi vakuuttaen. Kuten hoitava/tutkiva lääkäri joutuu kaikissa antamissaan lääkärinlausunnoissaan tekemään. Perustuslain yhdenvertaisuus periaatteesta ollaan tässä kohtaa kaukana.

      Taustatietoa avoimesta internetistä:
      HE 109/2014 päätös perustelujen parantaminen
      Työtapaturma- ja ammattitautilaki 459/2015
      Maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattitautilaki

      Eikä tässä vielä kaikki.

      Oikeastaan laillisuusvalvojat ovat olleet hereillä; ainakin vuodesta 1996 alkaen!

      LAILLISUUSVALVOJIEN PÄÄTÖKSIÄ JA HUOMIOITA VUOSILTA 1996 – 2005
      – hurauttele hakukoneille tarkempaan lukuun
      – liitteet ovat .pdf-muodossa
      – tarvitset niiden lukemiseen ilmaisen Acrobat Reader – ohjelman

      Laillisuusvalvojien tekemät päätökset ja huomiot ovat jääneet pieruiksi huopatossuihin. Viestivätkö nämä seuraavat tiedot vakuutusmafian olemassa olosta? Vai korporatismi koneiston kaapuun puetusta kyykytyskoneistosta ja On Sovittu Että (OSE) – tyyppisestä vakaan vaikenemisen järjestelmästä?

      1. Riitta-Leena Paunion apulaisoikeusasiamiehenä toimiessaan antamassa päätöksessä dnro 489/2/96, hänen lainsäädäntömme vastaiseksi katsomansa, liitepäätösmenettely on edelleen vakuutusoikeudellisessa tuomioistuinjärjestelmässä täysimääräisessä käytössä.

      2. Samoin Riitta-Leenan Paunion apulaisoikeusasiamiehenä toimiessaan antama päätös dnro 2675/2/96 hylkäävien päätösten perusteluista on edelleen erittäin ajankohtainen.

      3. Myös Riitta-Leena Paunion apulaisoikeusasiamiehenä toimiessaan antama päätös 1124/2/99 sosiaali- ja terveysministeriölle on parannusten kohdalta jäänyt toteutumatta. Tuo päätös koski nk. asiantuntijalääkäreiden puolueettomuutta.

      4. Vuonna 2003 Maija Sakslinin vakuutusoikeutta koskevassa selvityksessä esiintuomat epäkohdat vakuutuslääkäri jäsenten toiminnassa; ovat edelleen vuonna 2015 voimissaan, kirjallisesti ja suljetusti toimivassa vakuutusoikeudessa sekä sen alaisissa lautakunnissa.

      HUOM! Maija Sakslin toimii tällä hetkellä eduskunnan apulaisoikeusasiamiehenä.

      5. Oikeuskanslerin antama päätös 496/1/05 lääkärijäsenten ja lääkäriasiantuntijoiden riippumattomuutta koskien on jäänyt myös tosielämässä toteutumatta.

      MYÖS PERUSSUOMALAISET ANTAUTUNEET VAKUUTUSMAFIALLE?
      Vuosimallin 2011 – 2015 perussuomalaiset; pitivät kyseisten alueiden epäkohtia eduskunnassa ansiokkaasti esillä. Erinomainen keskustelualoite 4/2013 olisi ollut pienellä viilauksella valmista tekstiä hallitusohjelmaan.

      On siis harmillista ja surullista, jos nämä vakuutusmafia ja vakuutuslääkärimafiaan liittyvät epäkohdat ovat nyt uudenkin perussuomalaisten osalta loppuun harjatut? Ainakin vuoteen 2019 asti. Hallitusohjelmaan näitä asioita ei päästetä ei mielellään isojen taustavaikuttajien toimesta mielellään päästetä.

      Lopuksi.

      Jos iso kuva kiinnostaa, niin seuraavat Suomi 2017-blogin artikkelit:

      Tietopyyntö eduskuntaan
      Huomenlahja helvetistä

      valaisevat vuosina 1993 ja 1996 tapahtunutta.

      Faktaa vai fiktiota? Siinäpä se.

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s