Kansanäänestys 2017 – Kolme aihetta – Rohkeasti yhdessä

Samalla kun Suomi 100 – vuotta juhlavuosi lähestyy. Kesäinen keskustelu Iso-Britannian mahdollisesta EU-erosta (Brexit) sekä Suomessa tehdyistä kansanäänestysaloitteista euron ja EU:n suhteen käy kuumana. Aiheesta kiinnostuneiden kannattaa katsoa netistä tämä eduskunnan täysistunto 1.7.2016. Tai lukea tuon täysistunnon sanatarkat keskustelut tästä pöytäkirjasta. Mikä poliitikkojen puheista on faktaa ja fiktiota selvinnee ajan saatossa. Vaan erinomaisen värikästä alkaa kielenkäyttö eduskunnassakin olemaan.

Kannattaa aina lukea eduskunnan sivuilta, mitä ja miten asiasta on puhuttu.

Kannattaa aina varmistaa eduskunnan sivuilta, mitä ja miten kustakin asiasta on puhuttu.

HUOM! Eduskunnan sivuilta talteen otetut linkit saattavat lopettaa toimintansa. Joten jätän tässä kohtaa suoran linkityksen tekemättä. Asiakirjahaku kannattaa tehdä sen virallisella tunnuksella. Jotenkin vaikuttaa siltä, että eduskunnan(kin) internet – sivujen ”uudistus” on mennyt pieleen. Vai onko syynä Windows 10 – käyttöjärjestelmä? Vaan sitten eteenpäin.

Pääministeri Juha Sipilän, valtiovarainministeri Petteri Orpon ja ulkoministeri Timo Soinin vetoaminen siihen, ettei mitään kansanäänestystä voida järjestää, koska sitä ei ole hallitusohjelmassa; on aika lailla typerä. Kansalaisaloitehan luotiin juuri sitä varten, että kansalaiset voivat saada tärkeinä pitämiään aiheita eduskunnan ja hallituksen käsiteltäväksi. Myös aiheita, joihin hallitus- kuin oppositiopuolueet eivät halua kepilläkään tarttua.

Toisekseen on aina hyvä muistaa, että lopullinen hallitusohjelma tehdään puolueiden vaalirahoittajien, sidosryhmien, etujärjestöjen ja puolueiden mandaateilla istuvien virkamiesten toimesta sekä näkökulmasta. Esimerkkeinä tähän kohtaan Suomi 2017 – blogin artikkelit vuoden 2011 ja 2015 hallitusneuvotteluista.  Joten suomalainen äänestäjä äänestää aina sokkona tulevan hallitusohjelman suhteen. Liekkö tässä yksi syys nukkuvien puolueen kasvuun?

SISÄLLYSLUETTELO
Suomen EU- ja eurolähihistoria kaikille tutuiksi
Avoin Suomi ja EU 2006
Perustuslain ”uudistus” 2007-2011
Salamyhkäistä valtaeliittiä Vanhasen listalla
Kolme aihetta kansanäänestykselle 2017
Äärilaidat mukaan valmisteluun
Suomen tärkein rakenneuudistus käyntiin

Tämän artikkelin tavoitteena on laittaa avoimeen mietintään se, että vedettiinkö meillä Suomessa äänestäjiä brittien tapaan EU-asioissa niin sanotusti höplästä? Jopa kahteen kertaan. Ensin 1900 –  luvulla ja sitten toisen kerran 2000 – luvulla. Näistä molemmista lisää tässä artikkelissa.

SUOMEN EU- JA EUROLÄHIHISTORIA KAIKILLE TUTUIKSI
Jotta keskustelu saadaan vietyä uusille tasoille, niin on tärkeää saada julkisuuteen koko kuva. Etenkin omasta EU- ja eurolähihistoriastamme. Todellisuudessahan Suomen EU-suhde on paljon tiiviimpi kuin moni suomalainen – edes päättäjä/toimittaja – ymmärtää. Tai vanhemman polven tekijöistä uskaltaa tunnustaa. Esimerkiksi tähän kohtaan; 1.1.2013 voimaansaatettu Fipo – laki (HE 869/2012) ja sen vaikuttavuudet nyt käynnissä olevaan leikkauspolitiikkaan.

– Klikkaamalla artikkelikoostetta hiirelläsi, saat sen tarkempana ruudullesi –

Mitä kaikkea emme tiedä vieläkään EU- ja eurolähihistoriastamme?

Mitä kaikkea emme tiedä vieläkään EU- ja eurolähihistoriastamme?

Ehkä yksi parhaista ison kuvan katsauksista löytyy aiheeseen Jorma Jaakkolan blogisivuilla > http://jormajaakkola.fi/

Tämä artikkeli muodostuu yhteen nivotuista osista. Osa oli ensin lyhyitä kommentteja sosiaalisessa mediassa. Sitten kommentit alkoivat jostain syystä häviämään kiihtyvällä tahdilla. Vaikka mielestäni kommenttini olivat asiallisesti kirjoitettuja. Joten lienee mahdollista, että tiettyjä sanoja sisältäviä kommentteja voidaan poistaa jo automaattisesti? Tai sitten vain sosiaalisen median kanavilla on Brexitin vahvistuttua sellainen ruuhka, etteivät kaikki tämänsuuntaiset kommentit mahdu esille. Tähän kohtaan kirjoitettuna hymiö ja silmän isku.

AVOIN SUOMI ja EU 2006
Vieläkö muistatte tämän? Mitkäs olivatkaan Suomen EU-puheenjohtajakauden tavoitteita vuonna 2006?

–Suomen EU-puheenjohtajakauden tavoitteena avoin ja tehokas unioni–

”Suomi haluaa kaudellaan puuttua unionin ydinongelmaan, sen vähentyneeseen oikeutukseen kansalaisten silmissä.

Suomi katsoo, että unionin tarpeellisuuden osoittaminen onnistuu parhaiten tekemällä tehokasta lainsäädäntötyötä ja hoitamalla myös unionin muut tehtävät tehokkaasti.

Siksi Suomi panostaa erityisesti avoimeen ja tehokkaaseen toimintatapaan.

Avoimuuden lisääntyminen unionin toiminnassa näkyy erityisesti neuvoston istuntojen avautumisena kansalaisten seurattavaksi internetin kautta.

Suomen tavoitteena on myös unionin lainsäädäntötyön laadun parantaminen.

Tähän sisältyvät sekä säädösten vaikutusten selvittäminen että selkeyden parantaminen.” Lähde: eu2006.fi

Tärkeää ja hyvää asiaa. Vaan kuinka nuo tavoitteet ovat toteutuneet tosielämässä? 10 vuotta lienee riittävä tarkkailuväli tälle asialle?

Harmi huomata, ettei edes eduskunnan suuren valiokunnan istunnot ole vuonna 2016 kaikkien avoimesti nähtävissä internetin kautta. Siellähän nimittäin käsitellään Suomea ja suomalaisia koskevat EU-asiat. Surullisen suljetusti.

Myös Suomen oma malli säätää lakeja on avaamisen arvoinen. Tässä linkissä kahden lääkärin loukku – lakipaketti, joka saatettiin kaikessa hiljaisuudessa voimaan keskustan tämänhetkisen presidenttiehdokkaan Matti Vanhasen pääministerikaudella 2003 – 2007.

PERUSTUSLAIN ”UUDISTUS” 2007-2011
Koko tämän artikkelin aihehan on mitä mielenkiintoisin. Yli puolue – ja aaterajojen. Romutettua oikeusvaltio perustaa unohtamatta.

Joten on tärkeää miettiä kesän aikana avoimesti, että tuleeko perussuomalaisten nuorten avaama kansanäänestysaloite Suomen EU-jäsenyydestä (numerolla 2508) sittenkin liian myöhään? Unohtamatta Väyrysen Paavon verkoston tekemää euroero ehdotusta, jonka taustalla lienee hiljaista tukeaan antamassa euroalueen ulkopuolinen vientiteollisuutemme.

Tyhjäkäynnillä oleva oppositio ja puoluerekisterissä olevat puolueet yhteistyöhön?

Tyhjäkäynnillä oleva oppositio ja puoluerekisterissä olevat puolueet yhteistyöhön eri vaihtoehdoista?

Avainjuttu on tietysti nyt se, että saavatko ja uskaltavatko edes perussuomalaiset piirtää ison kuvan EU- ja eurosuhteidemme syvyydesta julki?

Näin perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini vuonna 2012:
 ”Soini: Jos ihmiset tietäisivät Suomen sitoumuksista enemmän, syntyisi kapina”

”- Päätös oli sellainen, mitä se ei missään nimessä olisi saanut olla. Yhteisvastuun edistäminen, pankkiunionin perustaminen ja se, että vakuusmekanismista aletaan käydä velkakirjakauppaa, tietää suomalaisille lisää maksettavaa entisten lisäksi.

Tämä ei edes vielä auta tähän kriisiin, koska tämä on euron kriisi, kilpailukykykriisi ja nämä lääkkeet ovat vääriä, Soini totesi MTV3 Uutisten haastattelussa.” Lähde: MTV uutiset 29.06.2012

Joten kuinka tiukasti olemme jo erilaisten sitoumusten (EVM, EVVR, euromaiden suorat tukipaketit/EKP jne.) kautta betonoituja EU-liittovaltion ytimiin?

Joko tiedämme sen, mitä kaikkea meille äänestäjille jätettiin virallisessa mediassa; taas kerran kertomatta, kun perustuslakia ”uudistettiin” 2007 – 2011?

Alkutilannetietoa netistä:
perustuslain tekstien vertailu Taxell
HE 60/2010 Erkki Pulliainen
LJL 3/2011 Anna – Maja Henriksson

Sitten vuoden 2011 tilanteisiin Uusi Suomi – verkkolehdessä, ennen kuin perustuslaki ”uudistuksen” toinen käsittely eduskunnassa tapahtui:

Timo Soini toivottomassa tilanteessa: ”Käsittämätöntä nöyristelyä”
Teppo Ovaskainen – Uusi Suomi  21.10.2011 10:55

– Timo Soinin on vaikea ymmärtää keskustaa.

”Kuka sen vallan ottaa takaisin EU:sta?”
– Nyt oppositio voisi näyttää hallitukselle kaapin paikan ja kaataa tämän.
Ihmettelen, että keskusta rupeaa hallituksen monojen rasvaajaksi, hän tuhahtaa.
Myös vasemmistoliitto ja kristilliset saavat kipakkaa palautetta; molemmat vastustivat perustuslain muutosta oppositiossa, mutta ovat nyt hallituksen kelkassa.

– Ei ihme, että politiikan uskottavuus on mitä on. Perussuomalaiset eivät näe Suomen hyötyvän EU-jäsenyyden kirjaamisesta mitenkään. Päinvastoin haittaa siitä on, väittää Soini.

– Kansansuvereniteetti ja itsenäinen päätösvalta tarkoittavat sitä, että valta kuuluu Suomen kansalle, joka valitsee itselleen kansanedustajat. Kansanedustajilla ei kuitenkaan ole oikeuttaa luovuttaa tätä suvereniteettia kenellekään muulle, esittää Soini pääperusteen vastustukselle.

– Kuka sen vallan ottaa takaisin EU:sta? Kansanedustajat voi vaihtaa, van Rompuyta ja kumppaneita ei. Perussuomalaiset pelkäävät vallan siirtyvän EU:lle.

Perussuomalaiset epäilevät, että perustuslakiin kirjattu maininta EU-jäsenyydestä voi väärin käytettynä siirtää yhä lisää päätösvaltaa Suomelta unionille.

”Maininta saattaisi yhdessä perustuslain pykäliin 94 ja 95 ehdotettujen muutosten kanssa antaa nykyistä väljemmät mahdollisuudet tulkita mm. toimivallan siirrot varsinkin Euroopan unionille siten, ettei niistä tarvitsisi päättää eduskunnassa perustuslainsäätämisjärjestyksessä, vaan eduskunta voisi hyväksyä toimivallan siirrot äänten enemmistöllä tai päätöksellä, jota on kannattanut kaksi kolmasosaa annetuista äänistä”, toteavat perussuomalaiset vastalauseessa, jonka he jättivät perustuslakivaliokunnan mietintöön.

– Uhkana on se, että EU:n valta asetetaan kansanvallan yläpuolelle, yksinkertaistaa Soini.

Perussuomalaiset ihmettelevät hinkua kirjata EU-jäsenyys lakiin, kun jäsenyydestä joka tapauksessa on olemassa kansainvälinen sopimus. Tämän sopimuksen Suomi voisi koska tahansa irtisanoa eduskunnan enemmistön päätöksellä.

– Eihän perustuslaissa olemassa mainintaa YK-jäsenyydestäkään, ja siihen Suomi on kuulunut paljon pidempään, sanoo Soini.

Lue lisää > tästä Uusi Suomi linkistä

Hyviä hakusanasettejä nettiin:
HE 60/2010 Matti Vanhanen
LJL 3/2011 Tuija Brax
Fipo-laki

Mielenkiintoista onkin kuulla ennen Suomi 100 – juhlavuotta, että mitä siis tapahtui ja tosiasiassa sovittiin vuonna 2011 voimaan saatetussa perustuslain ”uudistuksessa”? Yli puolue-, etujärjestö – ja aaterajojen.

Eikö asioista voida puhua, vieläkään, niiden oikeilla nimillä.

Eikö asioista voida puhua, vieläkään, niiden oikeilla nimillä.

Ja kuinka ollakaan heti Suomen perustuslaki ”uudistuksen” tultua voimaan; vuoden 2012 alussa tapahtui tuo kuvakoosteessa oleva liittokansleri Angela Merkelin EU-liittovaltio julistus. Johon taas kristillisten; aihekokonaisuuden hyvin tunteva, puheenjohtaja Sari Essayah otti kantaa vuoden 2016 kesällä.

Vaan mistä johtuu, ettei vieläkään suurin osa suomalaisista tiedä tämän, hiljaisuudessa tapahtuneen vallan siirron suuruutta EU-liittovaltion suuntaan?

SALAMYHKÄISTÄ VALTAELIITTIÄ VANHASEN LISTALLA?
Valtaeliittiä on ainakin kahden sorttista. Poliittista ja taloudellista. On Hyvä Veli – kuin Sutki Sisko – järjestelmää, sillä suhteisiinhan tosielämä perustuu. Tosin harva noihin eliitin järjestelmiin kuuluvista uskaltaa tuon jäsenyytensä avoimesti tunnustaa.

Vaan sovittiinko tuon vuosien 2007 – 2011 perustuslaki ”uudistuksen” askelmerkit eduskuntapuolueiden, median ja järjestövallan edustajien kanssa tässä tilaisuudessa?

Jos sovittiin, niin ei ole ihme, jos nykyiset oppositiopuolueet ja median edustajat ovat näistä EU- ja euroasioista kuin kusi sukassa:

Vanhasen listasta –  maanantaina, joulukuuta 10, 2012
Kyllä pieni ihminen tuntee itsensä pieneksi suhteessa valtiohallintoon.  Ja tämä tarina on tosi.

Aiheesta hakusanasettejä nettiin:
Suomen EU-politiikan tahtotila 2010-luvulla – seminaari

EU-seminaari 2.2.2009

Osallistujatiedot löytyvät lopun linkkauksesta, jonka kautta Vanhasen listasta löytyy laajempi tietopaketti. Osallistujatiedoista tulee moninkertaisesti hyviä vinkkejä siitä, miksei tämä korkeimman hallinto-oikeuden päätös ylittänyt suomalaista uutiskynnystä.

Vaan kun kaikki tietää. Kaikki ymmärtää. Myös isoja EU-asioita.

Toivotaan siis, että jonain päivän yhteisten asioiden hoitaminen voi olla iloista, avointa ja  kaikkien hyväksymää toimintaa. Myös sellaiseen kieliasuun formuloituna, että korkeimman hallinto-oikeuden valittajalle myönteinen päätöskin tulee helpommin ymmärretyksi.

”Avoimuuden kalleus ja hitaus yllättävät Suomessa” – terveisin
Oikeusturvan VOLF-työryhmä

Lue lisää tästä Oikeusturvan ajankuva – blogin linkistä.

KOLME AIHETTA KANSANÄÄNESTYKSELLE 2017
Joten mikä sen parempi ja kaikkia äänioikeuden jo omaavia yhdistävä tekijä Suomen 100-juhlavuoden toimintanumeroksi kuin kansanäänestys? Kustannustehokkaasti. Useammasta aiheesta kerralla. Avoimesti hyvät ja huonot puolet esiin tuoden.

Onhan valtioneuvoston julistaman Suomen virallisen 100 – vuotisjuhlavuoden teema – Yhdessä. Together. Tillsammans.

Miksei siis Suomessa voitaisi järjestää sitova kansanäänestys Euroopan unioniin, Natoon ja euroon kuulumisesta? Yhdellä kertaa. Jonka jälkeen isoimmat pörinät noista aiheista pois ja edes hetkeksi töihin yhteisesti sovittujen asioiden toteuttamiseksi.

Paavo Väyrysen tekemä kansalaisaloite euroon kuulumisen kansanäänestyksestä on jo eduskunnan käsittelyssä. Toivottavasti sitä ei haudata kansanäänestykseltä piiloon. Varsinkin, jos euroon liittymisemme lähihistoria tulee niin sanotun suuren yleisön tietoon. Tasavallan presidentti Sauli Niinistöllä on tässä kohtaa arvojohtajana näytön paikka. Hän myös tuntee ministeri ajoiltaan euroon vientikuviot läpikotoisin.

Kansanäänestykselle on vankka tuki valtiojohdossa!

Kansanäänestykselle on vankka tuki valtiojohdossa!

Pääministeri Sipilä ja tasavallan presidentti Niinistö ovat ilmaisseet myönteisen kantansa siihen, että Natoon liittymisestä järjestetään kansanäänestys. Joten kannatusta kansanäänestykselle siis valtiojohdossamme on.

Joten rohkean Iso-Britannian pääministeri David Cameronin ajatuksia sikäläisestä kansanäänestyksestä Suomeen soveltaen. Vuonna 2017. Ja kun Iso-Britannia äänesti jo omista asioistaan, niin valmistellaan kuitenkin omamme mahdollisimman avoimen ja laajan julkisen keskustelun kautta. Oman rahan omaavilta pohjoismailta neuvoa ja kokemuksia kansanäänestyksistä kysellen, sillä vain yhdessä toimien voimme olla enemmän.

Perusteeksi Suomessa useamman aiheen kansanäänestykselle nämä kolme pääpointtia:

1. alle 40 – vuotiaat eivät ole saaneet koskaan äänestää EU:iin kuulumisesta.
2. yli 40 – vuotiaat eivät ole saaneet koskaan äänestää euroon liittymisestä.
3. Kummatkaan äänioikeutetut ikäryhmät eivät ole saaneet äänestää Natosta.

Kaikkiin kolmeen aiheeseen on hyvä saada mahdollisimman paikkansa pitävät tilannekuvat ja vaihtoehdot, jos mihinkään noista ei haluta kuulua. Muilta Pohjoismailta ja pieniltä EU- ja euromailta näkemyksiä auliisti kysellen.

Myös siihen valmistautuen, että näin useamman aiheen taktiikalla toimien äänestysprosentti saadaan 80 prosentin yli! Toisin kuin Iso-Britanniassa, jossa yli 12 miljoonaa äänioikeutettua jätti äänestämättä! Eli 27,8 prosenttia äänioikeutetuista!

Entä mitä useamman aiheen äänestyslippuun kirjoitetaan? Voit laittaa äänesi vaikuttamaan tässä Kansan Gallupissa. Vaikka heti.

ÄÄRILAIDAT MUKAAN VALMISTELUUN
Mistä resurssit kansanäänestyksen valmisteluun? Kansanäänestyksen valmistelijoiksi ja hyvän perustyön tekijöiksi; nykyinen tyhjäkäynnillä oleva oppositio verkostoineen. Sekä asiasta kiinnostuneet hallituspuolueet verkostoineen.

Gallupeissa, kohderyhmissä ja kysymysten asetteluissa on eronsa.

Gallupeissa, kohderyhmissä ja kysymysten asetteluissa on eronsa.

Erityisen tärkeää on saada mukaan kaikki eduskunnan ulkopuoliset puolueet ja sosiaalisen median toimijat. Näin toimien mielipiteiden äärilaidat pääsevät kerrankin kohtaamaan toisensa. Myös mahdollisissa neuvonpidoissa kasvokkain. Yhdessä virallisen median näkökantoja; ruohonjuuri- ja katutasolla vallitsevaan todellisuuteen sovitellen sekä perustellen.

SUOMEN TÄRKEIN RAKENNEUUDISTUS KÄYNTIIN
Ja sitten siihen tärkeimpään. Matkaa rakenneuudistuksista suurimpaan on Suomessa paljon jäljellä. Siitä huolimatta päättäjämme ovat olleet vuosikymmenten ajan neuvomassa, kuinka yhteiskunnallisia asioita tulee muissa maissa hoitaa.

Vaan jos Suomi halutaan ihan oikeasti kuntoon ja suomalaiset toimimaan myös yhteiseksi hyväksi, niin tässä pientä vihjettä Suomessa tarvittavasta korjausliikkeestä. Hallituspuolue kokoomuksen leiristä päin kerrottuna.

Tärkeää saada tietää, mitä noilla asioilla kokoomus ekosysteemissä tarkoitetaan?

Tärkeää saada tietää, mitä noilla asioilla kokoomuksen ekosysteemissä lopulta tarkoitetaan?

Vieläkin, Suomen suurin sanomalehti, Helsingin Sanomat, kiteytti jo 27.2.2014, suurimman rakenneuudistuksen tarpeen näin: ”Lainsäädäntövallan luovuttamista eduskunnalta ja ministeriöiltä korporaatioille kutsutaan korporatismiksi.”

Tosin Helsingin Sanomatkin on jättänyt jostain syystä kertomatta seuraavaa. Kun samat henkilöt ja organisaatiot käyttävät lainsäädäntö-, toimeenpano- ja tuomiovaltaa ollaan jo fasismissa. Vielä, kun kuviossa ovat mukana samanhenkisyyttä huokuvat laillisuusvalvojat (kuten Finanssivalvonta, oikeuskansleri, eduskunnan oikeusasiamies ja eduskunnan ihmisoikeuskeskus) niin ollaankin Suomessa ja finanssialan fasismissa.

Niin kuin tämä Suomi 2017 – blogin Järjestövalta – artikkeli onnistuneesti osoittaa; pohjoismaisillakin mittareilla mitattuna; Suomessa on vielä pitkä matka sellaiseen demokratiaan ja parlamentarismiin, jonka perustana on perustuslakiin nojautuva, mutta avoin ja puolueeton oikeuslaitos. Härskein kuvio on luotu lakisääteisten vakuutusten piiriin. Yli kaikkien totuttujen puolue-, aate-, etujärjestö- ja yhdistysrajojen!

Hyvää tuossa kokonaisuudessa on se, että ongelmien poistamisessa päätäntävalta on kansallisissa käsissä.

Seuraavat lainaukset Björn Wahlroosin kirjasta ”Markkinat ja Demokratia – Loppu enemmistön tyrannista”. Lukuna Roomasta Maastrichtiin ja Lissaboniin:

1. Sivu 249: ”Verotus ja sosiaalipolitiikka jätettiin Maastrichtin sopimuksella 1992 pääasiassa kansallisille hallituksille”.

Lakisääteiset vakuutus- ja sosiaaliturvajärjestelmät kuuluvat siis Suomen omaan päätösvaltaan. Ainakin toistaiseksi.

2. Sivu 250: ”Demokraattisen oikeusvaltion peruspiirteitä on lainsäädäntö-, toimeenpano- ja tuomiovallan erottaminen toisistaan. Edes tämä periaate ei nykyisten sopimusten mukaan toteudu kattavasti Euroopan unionissa.”

Suomessa toimiva, sanahirviö vakuutusoikeudellinen erityistuomioistuinjärjestelmä, joka toimii kirjallisesti ja suljetusti lienee demokraattisen oikeusvaltion peruspiirteiden vastainen? Täydellisesti.

Eikä tässä kaikki.

Tilannekuvasta lainaus; kokoomuksen Alexander Stubbin vastauksesta vuodelta 2006: ”Joku viisas tokaisi täällä parlamentin käytävillä kerran, että kyllä muiden valtioiden ihmisoikeustilanteesta kannetaan huolta ja meteliä, mutta EU-jäsenvaltioiden rikkomuksista pysytään mielummin hiljaa.

Olet oikeassa, että vakuutusyhtiöillä on Euroopassakin valtavasti valtaa käsissään. Ja valitettavasti EU:n valta ei yletä heitä suitsemaan.”

Lähde: Suomi 2017 – Harmaa hallinto Suomessa ja EU:ssa?

Surullista siis, ettei edes EU:n valta riitä suitsemaan lakisääteisen vakuutusalan kafkamaista ja mafiamaiseen rakenteeseen perustuvaa toimintaa Suomessa.

Rahasta ja vallasta tässäkin kokonaisuudessa on kysymys. Tosi erittäin isosta sellaisesta. Ratkaisevaa tietysti meidän katu- ja ruohonjuuritason tallaajien kannalta, että onko esimerkiksi Björn Wahlroos ja Kari Stadigh ekosysteemeineen valmis avaamaan omansa? Eli edes Sampo – If – Varma kehikon sisällä toimivan fasistisen järjestelmän osan, joka liittyy lakisääteisiin vahinko- ja työeläkevakuutuksiin.

Aurinko iloisesti keskuudessamme paistakoot ja yhteenkuuluvaisuuden mahdollisuuksia meille valaiskoot! Yli puolue-, media-, etujärjestö- ja aaterajojen.

Och samma på svenska. Tack.

* * * *

– Artikkelin linkit toiminnassa; artikkelin julkaisun hetkellä –

Mainokset

Tietoja Suomi 2017 - Suomi 2.0

Vuonna 2017 Suomi täyttää 100 vuotta. Millaisessa Suomessa tuolloin elämme jää kaikkien tuolloin eloisasti elävien koettavaksi. Tässä blogissani pyrin valottamaan lähihistoriamme mustia aukkoja. Ruohonjuuritasolta valaistuina. Toivottavasti entistä elämänmyönteisempään Suomi 2.0 - versioon on mahdollista päästä myös käytännön elämässä. Nyt ja heti. Kansanvaltahan ei voi toimia jos kansa ei tiedä. Vain yhdessä toimien olemme enemmän. Muuten armottomien apparatsikkien Albania uhkaa.
Kategoria(t): "sutki sisko" ja "hyvä veli"-järjestelmät, EU, korporatismi, mediasensuuri, Perustuslaki, Suomen ihmisoikeustilanne, talouselämä, vaalirahoitus, yhteiskunta ja sidonnaisuudet Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s