Sote-uudistus etenemässä?

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseen liittyy suuria tunteita ja valtataisteluita. Pääministeri Juha Sipilä/kesk. on luvannut kertoa isoja uutisia torstaina 5.11.2015.

– Klikkaamalla artikkelin kuvakoosteita hiirelläsi, saat ne ruudullesi terävämpänä –

Viimeinkin valmista?

Viimeinkin valmista?

Mitä sitten tuon uutisen pohjalta onkaan tulossa, niin keskustan, kokoomuksen ja perussuomalaisten rivien täytyy asiassa olla nyt yhtenäiset ja pitävät. Muuten uudistuksen eteneminen tökkää pahasti. Myös opposition ja kuntapäättäjien signaalit on huomioitava. Potilaiden eli asiakkaiden näkökulmia unohtamatta. Siitä tämän artikkelin lopussa oivaa konkretiaa. Myös kunta- ja soteuudistusten lähihistorian osalta, josta toivottavasti kerrotaan päättäjiemme toimesta pian lisää. Kuten. Onko kokonaisuuden ratkaiseminen enää meidän vai todellisuudessa EU:n insituutioiden käsissä?

Sisällysluettelo artikkelille
VOISIKO SIUN SOTE OLLA MYÖS MIUN SOTE?
TERVEYDENHUOLLON PÄÄONGELMAT TOSIELÄMÄSSÄ
LÄÄKÄRIT TEKEMÄÄN KOULUTUSTAAN VASTAAVAA TYÖTÄ
AMMATTILIITON AIHEUTTAMA KEINOTEKOINEN LÄÄKÄRIPULA?
ITSE AIHEUTETTUA LÄÄKÄRIPULAA KORVATAAN LÄÄKÄRITUONNILLA
ÄLÄ SAIRASTU VAKAVASTI SUOMESSA – VERKOSTON RATKAISUEHDOTUS
HITAAN SYÖKSYKIERTEEN – MALLIN HAUTAJAISET?
KUNTA-JA SOTEUUDISTUSTEN LÄHIHISTORIAA

VOISIKO SIUN SOTE OLLA MYÖS MIUN SOTE?
Tähän mennessä on uutistietojen mukaan päätetty ainakin se, että soten rahoitus tulee keskitetysti valtiolta. Isojen päätösten odotusaikana, Pohjois-Karjalassa on syntynyt Siun sote – toimintamalli. Joka on tekijöidensä mukaan vapaasti kopioitavissa koko Suomeen.

www.pkssk.fi > Hallinto ja tukipalvelut > Ajankohtaista > Projektit ja hankkeet > Pohjois-Karjalan sote-hanke

www.pkssk.fi > Hallinto ja tukipalvelut > Ajankohtaista > Projektit ja hankkeet > Pohjois-Karjalan sote-hanke

Ratkaiseeko Siun sote – malli mahdolliset perustuslakiin kohdistuvat ongelmat sittenkin parhaiten?

TERVEYDENHUOLLON PÄÄONGELMAT TOSIELÄMÄSSÄ
Kärjistetysti sanottuna, terveydenhuollon yhdeksi pääongelmaksi on tullut se, että julkiselle puolelle potilas pääsee hoitoon, kun se järjestelmälle sopii. Yksityiselle puolelle taas, kun potilaalle sopii ja lompakossa taikka luottokortilla on varaa tarvittaviin hoitoihin.

Tästä tuoreena esimerkkinä kansanedustaja Hjallis Harkimon omakohtaiset kokemukset äitinsä veritulpan hoidosta. Tämä tarina päättyi onnellisesti. Äiti jäi eloon. Poikansa erittäin aktiivisen otteen takia.

Oikean diagnoosin saaminen ei saa olla arpapeliä.

Oikean diagnoosin saaminen ei saa olla arpapeliä.

Homman pitää toimia yli ikä- ja varallisuusrajojen. Vain näin voidaan välttää turhat ja ennenaikaiset kuolemat. Elleivät ne sitten ole järjestelmän tosiasiallisena tavoitteena?

LÄÄKÄRIT TEKEMÄÄN KOULUTUSTAAN VASTAAVAA TYÖTÄ
Elinkeinoelämän valtuuskunnan (EVA) johtaja Matti Apunen teki tärkeän huomion siitä, mihin erikoislääkäreiden työpanosta tulee käyttää.

Kuinka moni odottaa tällä hetkellä kaihileikkaukseen pääsyä?

Kuinka moni odottaa tällä hetkellä kaihileikkaukseen pääsyä?

Elämän laadun parantuminen ja itsenäisesti elämässä pärjäämisessä voivat olla pienestä kiinni. Harvalla yksin asuvalla vanhuksella on hjallisharkimoisen kaltaisia lähiomaisia hoitamassa asioita. Eikä itse uskalla enää kyseenalaistaa sitä, kun tutkimuksiin ja hoitoon ei pääse.

AMMATTILIITON AIHEUTTAMA KEINOTEKOINEN LÄÄKÄRIPULA?
Yksi nykyisen SSS – hallituksen päätavoitteista on ollut erilaisen säätelyn purkaminen Suomesta. Mikä mahtaa olla tilanne lääkärikoulutuksen monopolin purkamisen suhteen?

Kuka osaa kertoa tämän päivän tilanteen?

Kuka osaa kertoa tämän päivän tilanteen?

Tässä kohtaa on tärkeää saada julkisuuteen myös se, että kuinka hoitotakuu on toteutunut? Onko se tarkoittanut kuuden (6) kuukauden jonottamista ensin tutkimuksiin ja sitten vasta hoitoon? Kokonaisodotusaikana esimerkiksi 6 + 6 +6 eli yhteensä 1,5 vuotta.

Entä onko itse aiheutettu lääkäripula ollut avain yksityistämisen esiin marssille? Yhtä äkkiä yhteiskunnan varoilla koulutettuja lääkäreitä löytyykin yllin kyllin! Kunhan väliin on tullut yksityinen työvoiman tarjoaja ja välittäjä.

ITSE AIHEUTETTUA LÄÄKÄRIPULAA KORVATAAN LÄÄKÄRITUONNILLA
Ongelman ratkaisuksi on otettu se, että lääkäreitä tuodaan ulkomailta Suomeen. Jolloin kielikoulutukseen ja pätevöitymiseen Suomen oloihin menee tällä hetkellä 2-7 vuotta.

Isot risepektit Kreikasta tänne tuleville lääkäreille.

Isot rispektit Kreikasta tänne tuleville lääkäreille.

Tässäkin asiassa on paljon keskusteltavaa. Suomen kielen ja murteiden oppiminen eivät liene niitä helpoimpia opeteltavia. Varsinkaan lääketieteen ja sairastamisen rintamilla. Toivottavasti kuvio on mietitty loppuun asti. Kuten. Mitenkä käy kreikkalaisten ja Kreikan terveydenhuollon, kun sieltä lähtee paljon lääkäreitä eri puolille maailmaa?

ÄLÄ SAIRASTU VAKAVASTI SUOMESSA VERKOSTON RATKAISUEHDOTUS
Monenlaisia ratkaisumalleja on ilmassa. Vaan yksi kokonaisvaltainen näkökulma taitaa olla unohtunut? Potilaan eli asiakkaan näkökulma tiedossa olevien ongelmakohtien hoitamiseksi.

Tässä Älä Sairastu Vakavasti Suomessa – verkoston tekemässä 8 TEESISSÄ on valtavasti kokemuspohjaista tietoa. Potilaiden eli asiakkaiden näkökulmasta. Tarkoin lähdeviittauksin varustettuna. Erinomaisesti auki kirjoitettuina. Avoimeen yhteistyömalliin pohjautuen. Tiedossa olevien pääongelmien pysyvää ratkaisua hakien. Yli puolue-, aate-, etujärjestö- ja ammattirajojen toimien.

Tuleeko potilailta eli asiakkailta tuleva kokonaisvaltainen ehdotus ottaa huomioon?

Tuleeko potilailta eli asiakkailta tuleva kokonaisvaltainen ehdotus ottaa huomioon?

Tähän mennessä ilmestyneet TEESIT 1 ja 2 löytyvät osoitteissa:

TEESI 1 Terveydenhuollon organisointi ja prosessit osin jopa 40-60 vuotta vanhoja ja tehottomia – keskiviikko 7. lokakuuta 2015

TEESI 2Terveydenhuollon tietojärjestelmiä jopa tuhat, monesti sekä keskenään yhteen sopimattomia että hoitoprosesseihin sopimattomia – sunnuntai 25. lokakuuta 2015

Koko 34-sivuinen tietopaketti löytyy tästä osoitteesta .pdf – muodossa:

ÄSV-Tesu (Terveydenhuollon korjausohjelma, 2014)
Terveydenhuollon korjaussuunnitelma v1.1 – 1.8. 2014

Muutamia avoimia kysymyksiä käynnissä olevien valtataistelujen keskelle:

* Halutaanko potilaan eli asiakkaan ääntä kuulla sote – uudistuksessa ollenkaan?
* Entä hoitoprosesseissa töitään tekevää henkilöstöä?
* Ollaanko Suomessa valmiita aidosti avoimeen yhteistyöhön?

HITAAN SYÖKSYKIERTEEN – MALLIN HAUTAJAISET?
Eikä tässä vielä kaikki. Mikäli sosiaali- ja terveydenhuollon prosessit sekä tieto saadaan kulkemaan noiden 8 TEESIEN mukaisesti, niin Suomessa voidaan juhlia äärimmäisen kalliin ja epäinhimillisen Hitaan syöksykierteen – mallin hautajaisia! Siis, jos tavoitteena on lakisääteisen sosiaali- ja terveydenhuollon ongelmien kokonaisvaltainen ratkaiseminen. Yhteiskunnalle tulevien turhien kulujen karsiminen. Ja näin ratkaistujen ongelmien poissa pitäminen. Kuten turhat ja ennenaikaiset kuolemat.

Ratkaisevassa roolissa ammattiliitoista on korkeasti koulutettujen keskusjärjestö Akava.

Akavasta löytyvät päällikkö- ja johtajatason työntekijöiden ammattiliitot, joidenka sana painaa sote – uudistuksessa erittäin paljon. Samoin kuin suurin valta; kaikkiin lakisääteiseen vakuutus- ja sosiaaliturvaan liittyvissä asioissa.

KUNTA- JA SOTEUUDISTUSTEN LÄHIHISTORIAA
Tärkeintähän meille katu-ja ruohonjuuritason kansalaisille lienee se, että verorahojen vastineeksi luvatut palvelut toimivat. Erilaisista hallintohimmeleistä ja valtarajoista huolimatta.  Jorma Jaakkolan blogista lisätietoa mielenkiintoisiin näkökulmiin.

Lähiajat näyttävät päädytäänkö tähän malliin?

Lähiajat näyttävät päädytäänkö tähän malliin?

Faktaa vai fiktiota? Kuinka monilla korteilla taikka korttipakoilla vasemmistopuolueet todellisuudessa pelaavat? Entä niistä suurin sdp?

Joten kokonaisuus näyttää isojen valtataistelujen osalta mielenkiintoiselta. Ajetaanko erilaisia kokonaisuudistuksia askel askeleelta tämän EU:lta tulevan mallin mukaisesti? Kansallisvaltiota pala palalta nakertaen. Yli puolue- ja aaterajojen yhteistyössä toimien. Kohti liittovaltiota.

Jos näin mennään, niin milloinka tulee aika kertoa meille poloisille äänestäjille? Tai vähintään se, ettei tuossa edellisessä Jorma Jaakkolan ansiokkaasti esiin kaivamassa ole mitään perää.

Vai laitetaanko nämäkin hommat lopullisesti pakettiin, kun paljon kohua ja kysymyksiä aiheuttanut TTIP-sopimus on saatu suuren salaisuusverhon takana valmiiksi? Nyt on suurimmalla oppositiopuolueella sdp:llä kaikkien aikojen paikka näyttää se, että kenen asialla Sak-Sdp akseli todellisuudessa on?

* * * * *

Päivitys 6.11.2015 kello 14:35
Soten alueiden rakenne ja yksityistämisen laajuus ovatkin edelleen auki! Melkoiset ovat olleet viimeisten parin päivän käänteet sote – uudistuksessa. Mitä kaikkea onkaan keskustan ja kokoomuksen kiistojen takana? Tuo selvinnee tarkemmin lähipäivien aikana.

Vaan mistä ihmeestä noita sote – alueiden erilaisia lukuja, kuten 5 – 12 – 18 oikein tulee?
Tässä yksi mielenkiintoinen näkökulma aiheeseen ja EU – lähistoriaamme:

Miksi kunnat pakotetaan yhteen?
Päiväkirjeitä | 10 Comments
Kalevi Kannus 18.9.2011

Ulkoministeriön arkistosta löytyvästä neuvottelutavoitemuistiosta käy ilmi,. että EU-liittymissopimukseen luvatut tulevat suurkunnat suunniteltiin sisäasiainministeriössä jo vuonna 1992. Sisäasiainministerinä toimi tuolloin Mauri Pekkarinen

Näin kirjoittaa Sven-Olof Jakobsson Kokkolasta Keskipohjanmaa -lehdessä (11.9.2011) ja jatkaa:

Moni varmaan ihmettelee käynnissä olevaa kuntaliitoshysteriaa, ja ehkä myös tapaa, jolla päättäjämme kohtelevat meitä. Perustellen kuntaliitoksia taloustilanteen parantumisilla, jättävät he kertomatta, että Suomen EU-neuvotteluihin kuului velvoitteena suunnitella aluejakojärjestelmä, eli niin kutsuttu NUTS-jako, jonka viimeisiä vaiheita nyt toteutetaan.

Onko siis nykyisessä kuntien talousahdingossa kysymys EU:n aluehallinnon pakkototeuttamisesta? Eli, ovatko Suomen kuntataloudet tarkoituksella saatettu kestämättömään tilaan, koska kuntaliitokset eivät vapaaehtoisesti onnistu? Suurkunnista kun ei ole apua kuntalaisten peruspalveluiden peruspalveluiden takaamiseen.

Ulkoministeriöissä tallennetusta suunnitelmasta paljastuu seuraavaa:

* NUTS I – viisi (5) suurlääniä, jotka Jouni Backman oli jo toteuttanut Paavo Lipposen hallituksen sisäministerinä.
* NUTS II – yhdeksäntoista maakuntaa, jotka oli jo valmiiksi sopeutettu EY-tukien jakelu- ja valvonta-alueiksi, eli TE-keskuksia varten.”

Lue lisää ja katso ”Pekkarisen kuntakartta” osoitteessa:
http://www.promerit.net/2011/09/kuntajuttu/

– Lämmin kiitos asiasta vinkanneelle henkilölle. Vain yhdessä toimien olemme enemmän.

* * * * *

– Artikkelin linkit toiminnassa; artikkelin julkaisun hetkellä –

 

Advertisements

Tietoja Suomi 2017 - Suomi 2.0

Vuonna 2017 Suomi täyttää 100 vuotta. Millaisessa Suomessa tuolloin elämme jää kaikkien tuolloin eloisasti elävien koettavaksi. Tässä blogissani pyrin valottamaan lähihistoriamme mustia aukkoja. Ruohonjuuritasolta valaistuina. Toivottavasti entistä elämänmyönteisempään Suomi 2.0 - versioon on mahdollista päästä myös käytännön elämässä. Nyt ja heti. Kansanvaltahan ei voi toimia jos kansa ei tiedä. Vain yhdessä toimien olemme enemmän. Muuten armottomien apparatsikkien Albania uhkaa.
Kategoria(t): "sutki sisko" ja "hyvä veli"-järjestelmät, apparaatti, apparatismi, kansalaisjärjestöt, keskusliitot, korporatismi, Perustuslaki, politiikka, potilasjärjestöt, vaalirahoitus, yhteiskunta ja sidonnaisuudet Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s