Ylituotantolama

Elämme keskellä hyvin mielenkiintoisia tapahtumia. STX Turun telakka menetti juuri ison risteilijätilauksen STX Ranskan telakalle Saint-Nazaireen, jossa uutistietojen mukaan ei ole edes valmiuksia laivan suunnittelulle. Valmiista alihankintaketjusta puhumattakaan. Mikä mahtoi olla emoyhtiön osuus kaupan ohjaamisessa Ranskaan? Siitä ja monesta aiheeseen kuuluvasta saamme varmasti lisätietoa kesäkuuhun 2013 mennessä. Eurooppalaisen avoimesti ja paikkansa pitävästi.

Ilman omia jäänmurtajiaan Suomi on talvisin motissa.

Ilman omia jäänmurtajiaan Suomi on talvisin motissa.

Isossa keskustelussa on jostain syystä päässyt unohtumaan, että monilla investointi- ja kulutushyödykkeiden alueilla vallitsee ylituotantolama. Tekijöitä ja tarjontaa on enemmän kuin markkinat ennättävät vetämään.

Asuntoja ja autojakaan harva meistä tarvitsee useamman kuin yhden.

Erilaisin rahoitusjärjestelyin voidaan purkaa kaupan esteitä, mutta jossain vaiheessa markkinat eivät vain yksinkertaisesti vedä. Tai sitten luottotappioiden riski kasvaa.

Markkinat voisivat vetää ainaisesti esimerkiksi paperikoneiden, loistoristelijöiden ja jäänmurtajien suhteen, mutta kukaan ei uskalla luotottaa, koska luotonantaja pelkää menettävänsä lainaamansa rahat. Kovassa hintakilpailussa pitää katettakin saatavan.

Valtion apua tarvitaan jatkossakin. Ainakin Suomen kokoisessa pienessä maassa.  Siksi hallituksen kannasta ja käytössään olleista tiedoista STX keissin suhteen on hyvä kuulla lisää.

Parasta mitä tänään uutisvirrassa kuultiin oli se, että Suomessa noudatetaan erilaisia lakeja niin kuuliaisesti, ettei esimerkiksi 50 miljoonan euron pääomalainaa voitu hankkeelle myöntää. Siitäkin olisi tärkeää saada tarkentavaa tietoa.

Toivottavasti Olkiluotoon valmistumassa olevan ranskalaisen ydinvoimalan suhteen osalta osataan olla tarkempia ja samoin kuin euron tiimoilla käynnissä olevien Mustien Pekkojen jaon suhteen.

Setelisolidaarisuus on yksi kalleimmista ja vaarallisimmista solidaarisuuden nykymuodoista.

* * * *

Uusi Suomi – Puheenvuoro  ”Eurooppa pyörittää jättimäistä pyramidihuijausta” – Muun muassa Toimi Kankaaniemi, Jorma Jaakkola ja Kalevi Kannus keskustelevat Suomen EU – lähihistoriasta.

Hyvää perustietoa siitä, kuinka hyvin Suomi noudattaa oman perustuslakinsa velvotteita.

* * * *

Päivitys 29.12.2012 kello 21:45

Mielenkiintoista tietoa pukkaa uutisvirrassa STX tilauksen tiimoilta. Entä, jos ostajallakin oli rahoituksen kanssa isoja ongelmia? Eli ei tarpeeksi rahaa loppulaskun maksamiseen?

Lähde: Yle teksti-tv 29.12.2012 sivu 165
Osa loistoristeilijän kauppasummasta vanhana laivana?

Osa loistoristeilijän kauppasummasta vanhana laivana?

Ei tunnu laivanrakennusala yhtään helpolta alalta. Risteilybusineksestä puhumattakkaan. Toivotaan siis, ettei tämänkin laivan loppulaskua laiteta lopulta eurooppalaisten veronmaksajien piikkiin?

Tai, jos laitetaan, niin kokonaiskuvio on kaikkien tiedossa.

Kuinka ison roskapankin EU tarvitsee?
* Missä menee valtiollisen viekkauden ja valehtelun raja?
* Vaalirahoittajat EU:ssa ja Suomessa 2000-luvun osalta avoimeen vertailuun.

Kun kaikki tietää. Kaikki ymmärtää. Isojakin asioita. Maalla, merellä ja ilmassa tapahtuvina.

Mainokset

Tietoja Suomi 2017 - Suomi 2.0

Vuonna 2017 Suomi täyttää 100 vuotta. Millaisessa Suomessa tuolloin elämme jää kaikkien tuolloin eloisasti elävien koettavaksi. Tässä blogissani pyrin valottamaan lähihistoriamme mustia aukkoja. Ruohonjuuritasolta valaistuina. Toivottavasti entistä elämänmyönteisempään Suomi 2.0 - versioon on mahdollista päästä myös käytännön elämässä. Nyt ja heti. Kansanvaltahan ei voi toimia jos kansa ei tiedä. Vain yhdessä toimien olemme enemmän. Muuten armottomien apparatsikkien Albania uhkaa.
Kategoria(t): EU, talouselämä, yhteiskunta ja sidonnaisuudet Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Ylituotantolama

  1. Tässä yhteydessä on hyvä myös kiinnittää huomiota siihen, mitä muualla maailmassa on tehty finanssikriisin seurauksena vaikeuksiin joutuneen kuljetusvälineteollisuuden pelastamiseksi. Vuosina 2008–2009 autoteollisuus joutui kriisiin lähes kaikissa maissa. USA:ssa kolme suurinta yhtiötä uhkasivat ajautua konkurssiin. Sen jälkeen kun liittovaltio oli tukenut General Motorsia ja Chrysleriä 80 miljardilla dollarilla, USA:n valtio pakotti General Motorsin anomaan konkurssisuojaa ja myymään keskeiset osansa valtiolle yhtiön pelastamiseksi. Nyttemmin valtio omistaa yhtiöstä 60 prosenttia. Koko USA:n autoteollisuus, myös General Motors, on sittemmin päässyt pahimman yli. Voidaan sanoa, että onnistuminen tässä operaatiossa takasi presidentti Obaman uudelleenvalinnan. Euroopassa autoteollisuutta tuettiin kriisivuosina 2008–2009 monin tavoin, muun muassa veroeduin. Saksan apupaketti autoteollisuuden tukemiseksi vuonna 2009 oli 1,5 miljardia euroa. Euroopassa varsinkin Italian valtio telakkayhtiön Finncantierin omistajana, Ranskan valtio STX Francen ja Airbusin omistajana ja Espanjan valtio Airbusin omistajana ovat vahvasti mukana kuljetusvälineteollisuudessa.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s