Avoin kirje eduskunnan perustuslakivaliokunnalle 2011

Perustuslaki toimii oikeusasioiden perusoppien mukaan yhteiskuntamme toiminnan peruskalliona.

Kuitenkin perustuslakia rikotaan Suomessa jatkuvasti. Systemaattisesti. Vakaan ja tarkan harkinnan siivittämänä. Laillisuusvalvojammekin ovat ulkoistetut pitkäkestoisten laittomuuksien suojelijoiksi.

Mikseivät yli 100 Suomen Tietotoimiston, 200 Helsingin Sanomien ja 400 Ylen toimittajaa ole huomanneet mitään? Ja jos ovat, niin miksi perustuslain vastainen toiminta Suomessa vain jatkuu ja jatkuu. Isossa mittakaavassa. Vuosikymmenien ajan.

– Klikkaamalla kuvaa hiirelläsi, saat sen ruudullesi isompana –

Suomessa on ollut jo vuosikymmenten valtavan iso markkinarako perustuslakituomioistuimelle.

Minusta olisi reilua, että Suomen tiedotusvälineiden kustantajat, päätoimittajat, tuottajat ja toimitusten esimiehet antaisivat yhteisen julkilausuman siitä, ettei näistä törkeistä perustuslain vastaisuuksista ole lupa uutisoida.

Muuta kuin kertaluonteisesti. Pintapuolisesti. Silloin tällöin. Ja menemättä koskaan epäkohtien kovaan ytimeen.

Tosin itse olen vakuuttunut siitä, että 1970-luvulla suunnatuilla valoilla ja periytyvillä tavoilla päättäjämme eivät enää Suomessa kovin pitkälle pötki. Muuta kuin pakoon. Ja päin muuria. Vankilanmuuria?

Perustuslakivaliokunnan yhteydenottoon liittyvä Suomi 2017 – artikkeli

Harmaa hallinto ja Suomen ihmisoikeustilanne 2011
Lähetetty heinäkuu 17, 2011 kirjoittanut Suomi 2017 – Suomi 2.0

Finlandia-talon 2.2.2009 EU-seminaarin osallistujatiedot valtioneuvoston päätöksellä salaiset

– linkki korjattu 7/2015

Advertisements

Tietoja Suomi 2017 - Suomi 2.0

Vuonna 2017 Suomi täyttää 100 vuotta. Millaisessa Suomessa tuolloin elämme jää kaikkien tuolloin eloisasti elävien koettavaksi. Tässä blogissani pyrin valottamaan lähihistoriamme mustia aukkoja. Ruohonjuuritasolta valaistuina. Toivottavasti entistä elämänmyönteisempään Suomi 2.0 - versioon on mahdollista päästä myös käytännön elämässä. Nyt ja heti. Kansanvaltahan ei voi toimia jos kansa ei tiedä. Vain yhdessä toimien olemme enemmän. Muuten armottomien apparatsikkien Albania uhkaa.
Kategoria(t): maan tapa, mediasensuuri, Perustuslaki, Suomen ihmisoikeustilanne Avainsana(t): , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Avoin kirje eduskunnan perustuslakivaliokunnalle 2011

  1. Oikeusministeriö
    30.9.2011 11.00

    Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson: Kansalaisten yhdenvertaisuutta parannetaan

    – Yhdenvertaisuuden parantaminen on hallituksen keskeinen kansalaisten oikeusturvaa edistävä hanke. Syrjintä etnisen alkuperän perusteella on kielletty. Sen sijaan syrjintä muilla perusteilla, kuten vammaisuuden tai iän perusteella, on kielletty lähinnä vain työelämässä.

    Hallitus on sitoutunut antamaan ehdotuksen uudeksi lainsäädännöksi, joka turvaa tehokkaasti yhdenvertaisuuden syrjintäperusteesta riippumatta, sanoi oikeusministeri Anna-Maja Henriksson perjantaina 42. Lakimiespäivillä Helsingissä.

    Oikeusministeri Henriksson nosti esiin hallituksen harmaan talouden torjuntaohjelman, jolla hallitus haluaa kannustaa reiluun yrittäjyyteen. – Rehellisiä yrittäjiä pitää palkita. Vastaavasti epäreilu ja rikollinen yritystoiminta pitää kitkeä. Mitä suurempi riski kiinnijäämisestä, sen parempi rikoksia ehkäisevä vaikutus.

    Henriksson totesi, että osa erityisesti talousrikosoikeudenkäynneistä kestää liian pitkään.

    – Käsittelyä pyritään tehostamaan tuomioistuinten ja syyttäjien asianhallintajärjestelmien uudistuksella ja tietenkin panostamalla talousrikollisuuteen erikoistuviin syyttäjiin ja tuomareihin.

    – Oikeusturvaa tulisi saada mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Painopisteen on oltava ensi asteen tuomioistuimissa, ja sen takia on tärkeää, että meillä on hyvin toimiva ja korkealaatuinen alioikeusverkosto. Muutoksenhaun tulisi olla poikkeus eikä pääsääntö.

    Oikeusturvan painopisteen siirtäminen käräjäoikeuksiin ei kuitenkaan tarkoita sitä, että rajoitetaan perustuslain takaamaa oikeutta muutoksenhakuun, sanoi Henriksson.

    Henriksson huomautti, että myöskään jatkokäsittelylupajärjestelmä hovioikeuksissa ei sisällä rajoituksia muutoksenhakuoikeuteen.

    – Kaikista käräjäoikeuden tuomioista voidaan edelleen valittaa ja kaikki valitukset myös tutkitaan hovioikeudessa joko täystutkinnassa tai jatkokäsittelylupamenettelyssä. Jatkokäsittelylupa merkitsee vain sitä, että käräjäoikeuden päätöksestä tehdyn valituksen laajamittainen käsittely tietyissä, selkeästi määritellyissä asioissa edellyttää hovioikeuden myöntämää lupaa. Oikeusturvan varmistamiseksi täystutkinnan lupakynnys on lisäksi säädetty varsin alhaiseksi ja lupaperusteet selkeiksi ja hovioikeutta velvoittaviksi, Henriksson tarkensi.

    Yksityisoikeuden alan merkittävistä valmisteluhankkeista Henriksson mainitsi adoptiolainsäädännön kokonaisuudistuksen ja osuuskuntalainsäädännön uudistukset, joita koskevat esitykset voidaan antaa eduskunnalle syysistuntokaudella.

    Oikeusavun laadun arviointihankkeessa Henriksson painotti yhteistyötä.

    – Arviointijärjestelmän kokeilussa saatujen tulosten perusteella julkisen oikeusavun laatu – niin julkisten oikeusavustajien kuin asianajajienkin tarjoamana – on erittäin hyvää. Oikeusavun laatua tulee arvioida kaikkien sitä tarjoavien osalta. Siksi on tärkeää, että myös asianajo- ja lakiasiaintoimistot osallistuvat laadun arviointiin.

    Lisätiedot: erityisavustaja Malin Brännkärr, puh. 09 1606 7520,
    sähköposti: etunimi.sukunimi@om.fi

    * * * * *

    Toivottavasti perustuslain velvoitteiden noudattaminen Suomessa saadaan voimaan vuoden 2011 aikana…

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s