Hei päätoimittajat! – Ketä kannatatte?

Median käyttöohjekäsikirjat tarvitaan kaikkien kotitalouksien saataville.

Tiedotusvälineellä ei ole koskaan arvokkaampaa pääomaa kuin se, että siihen voi luottaa.

Lue aiheesta lisää, esimerkiksi ”Sananvapaus kauppatavarana” – kirjasta, jonka kirjoittanut Martti Valkonen tunnetaan Helsingin Sanomien pitkäaikaisena toimittajana. Asemapaikkanaan muun muassa Neuvostoliiton aikainen Moskova.

Martti Valkonen ”Sananvapaus kauppatavarana”. Tiedoksi – Huomattu 11.7.2012 www. journalismi. info – sivusto ei toiminnassa….

BookPlus piste fi – nettikirjakauppa mainostaa kyseistä kirjaa seuraavin sanankääntein:

”Martti Valkosen tuore analyysi suomalaisesta sananvapaudesta, mediasta ja journalismista kuuluu jokaisen suomalaisen lukijan ja kirjoittajan kirjahyllyyn.

Valkonen on vapaa toimittaja, joka on työskennellyt 40 vuotta median ammattilaisena Suomessa ja ulkomailla: Ateenassa, Lontoossa ja Moskovassa.

Pitkän uran aikana Valkonen on saanut Suomen oloissa ainutlaatuisen näköalan suomalaisen median ja sananvapauden kipeisiin kohtiin.”

SISÄLLYSLUETTELO
Puolueiden, etujärjestöjen ja median yhteistyökuviot
Mtv:n toimitusjohtaja tunnustaa propagandan käytön
Median ison kuvan ymmärtämiseen kirjavinkkejä
Nukkuvien puolueen ja median ummella olon vaarallisuudesta
Miten median sidonnaisuuksien avaamisessa eteenpäin?
Kansan Galluppi kansalaisten tiedonjanon kohteista
Päivittelyä 1.3.2013 – kello 18:05
> Maan tapana; sananvapaus kauppatavarana
> www. journalismi. info – sivuston kohtalo kiinnostaa?
Suomi 2017 artikkeleita median tilasta
Päivittelyä 2.3.2016 kello 11:03 – Päätoimittajat yhteisrintamassa
> Luotettavan median puolesta – vuosi 2016
– 22 päätoimittajaa ja mediaa
> Vallan vahtikoirat; vallan sylikoirina – vuosi 2012
– 21 päätoimittajaa ja mediaa

PUOLUEIDEN, ETUJÄRJESTÖJEN JA MEDIAN YHTEISTYÖKUVIOT
Lopussa maan tapaan tiukasti nitoutuva katugallup, jonka tulosten julkituontiin ja – saantiin tarvitaan meidän kaikkien apua. Ei vähiten tiedotusvälineiltä ja niiden henkilökunnilta.

Suurta valtaa kansalaisten korvien välissä käyttävästä mediasta ja sen sidonnaisuuksista, sidosryhmistä sekä tavoitteista tiedetään yllättävän vähän. Samoin kuin vallalla olevasta maan tavasta mediassa.

Mielestäni kullekin tiedotusvälineelle ja tuotantoyhtiölle tarvitaan käyttöohjekäsikirjat. Ajan tasalla olevan niiden avulla on helpompi asettaa kunkin tiedotusvälineen ja tuotantoyhtiön omaa uutis- sekä ohjelmatuotantoa oikeisiin mittasuhteisiin. Avoin tieto omistajista auttaa myös ymmärtämään paremmin Suomen uutis- ja ohjelmatoiminnan tarjonnan painopisteitä.

Tiedotusvälineissä ja tuotantoyhtiöissä esimiesasemassa toimivien henkilöiden poliittiset ja taloudelliset sidonnaisuudet on mielestäni syytä saattaa niistä kiinnostuneiden helposti saataville.

Vihreät ja demarit ovat käsittääkseni pystyneet tällä hetkellä piiloutumaan erilaisiin toimittajakuntiin parhaiten. Tämä ei niinkään huolestuta vaan se, että mitä jätetään tietoisesti koko ajan kertomatta.

Kovan vasemman laidan taustan omaavien toimittajakuntien maastoutuminen lienee onnistunut ajanoloon Suomessa kaikkein parhaiten? Keskustaa, kokoomusta ja rkp:tä lähellä olevien toimittajakuntien; kohdalla ainakin politiikkaa ja taloutta seuraaville, havaitseminen on jo helpompaa.

MTV:N TOIMITUSJOHTAJA TUNNUSTAA PROPAGANDAN KÄYTÖN
Rupesin haikailemaan medioille käyttöohjekäsikirjoja jo 1990-luvulla, kun Suomea vietiin hyvin erilaiseen EU:iin kuin se nykyisin on. Oli nimittäin vaikeaa selvittää, kuka minkäkin tuolloisen EU-lausuman takana oli. Puolesta tai vastaan Tuosta ajasta Suomen mediahistoriassa on saatu yksi tuore ulostulo.

MTV Oy:n toimitusjohtaja ilmoitti jopa Iltasanomissa 21.7.2010 katuvansa: ”Pekka Karhuvaara pitää lähtöä lehtitalojen yhteiseen EU-kampanjaan virheenä, joka haisi pahalle.” Toivottavasti kuulemme lähihistoriaamme kuuluvasta kampanjasta ja avainhenkilöistä lisää. Kyseessähän oli aito propagandasota.

Varsinkin, kun huomioon otetaan se tosiasia, että nyt meneillään olevan perustuslakiuudistuksen (HE 60/2010 vp) myötä hallitukselle ollaan kaikessa hiljaisuudessa antamassa oikeudet liittää Suomi EU:n liittovaltioksi.

Ainakin itseäni ihmetyttää, kun vallan vahtikoiramme vaikenevat tai räksyttävät vain presidentin valtaoikeuksien supistamisen perään.

Tästä MTV3-mediakonsernin joka kesä järjestämästä SuomiAreena sessiosta Porista ja Pekka Karhuvaaran EU-sanomisista kuvatodiste oheisena.

”Mediapomo katuu” – Iltasanomat 21.7.2010, Mika Koskinen
PALJASTUS: Pekka Karhuvaara pitää lähtöä lehtitalojen yhteiseen EU-kampanjaan virheenä, joka haisi pahalle.

Mediapomo katuu - Pekka Karhuvaara

Tiedotusvälineellä ei ole koskaan arvokkaampaa pääomaa kuin se, että siihen voi luottaa. Lue lisää Martti Valkosen kirjasta ”Sananvapaus kauppatavarana”.

”Uudistettu” perustuslain versio HE 60/2010 (LJL 3/2011) hyväksyttiin eduskunnassa 22.10.2011 äänin 118 -40. Lue tästä linkistä mitä kaikkea tällä kertaa jätettiin uutisoimatta…

MEDIAN ISON KUVAN YMMÄRTÄMISEEN KIRJAVINKKEJÄ
Sitten median toimia hyvin taustoittavia kirjoja, joita minulle on suositeltu tähän mennessä:

(-järjestys on minulle suositeltu lukemisen järjestys-)

1. Demokraattinen journalisti – Lauri Haataja, Jyrki Pietilä, Tuomo Pietiläinen – WSOY

2. Viestinnällä vallankumoukseen ”Demokraattisen toimittajakoulutuksen” aika 1960-luvulta 1980-luvulle – Esko Salminen- KLEIO

3. Helsingin Sanomat sananvapauden monopoli – Pertti Klemola – OTAVA

4. Reporadio – Yleisradion vaaran vuodet 1965 – 1972, Jarmo Viljakainen – Opus Liberum

5. SANANVAPAUS kauppatavarana – Martti Valkonen

”Suomen media harjoittaa vaikenemista ja asian sijaan julkaisee viihdettä. Suomalaiset toimittajat pelkäävät poliitikkoja ja näiden antamia rangaistuksia. Toimittajat kavahtavat putoamista kultapossukerhosta. Siksi he eivät tutkiskele poliitikkojen tekemisiä, kieltoja ja käskyjä.

SANANVAPAUS KAUPPATAVARANA -niminen kirja käsittelee näitä asioita ja pohtii suomalaisen median arkuutta, laiskuutta ja hyötymistä muun yhteiskunnan kustannuksella.

Lehdistöllä ei ole tuotevastuuta. Lehdet käyttävät laajennettua sananvapautta ilman vastuuta. Media oli aiemman yhteiskunnallisen työnjaon puitteissa vallanpitäjien vahtikoira mutta nyt se on liittoutunut vallanpitäjien kanssa ajamaan omia taloudellisia etujaan muun yhteiskunnan kustannuksella.

SANANVAPAUS KAUPPATAVARANA kertoo, miten Helsingin Sanomat jätti julkaisematta suuret uutiset siitä, että Sanoma-taloon eduskunnan edessä lisättiin kesken rakentamisen kahden kerroksen verran korkeutta siten, että lehtiyhtymän pääomistaja Aatos Erkko on istuskellut kerroksessa, jota ei oikeastaan saisi olla lainkaan olemassa.

SANANVAPAUS KAUPPATAVARANA kertoo, miten taistolainen toveriverkko ja siihen kuuluvat toimittajat yhä valvovat suurta osaa Ylen ohjelmistosta ja vaikuttavat syvästi monien lehtien sisältöön. Mediassa toveriverkon ote on säilynyt, koska monien lehtien omistajat ovat tehneet taistolaisten kanssa epäpyhän allianssin ja pitävät näitä työssä vaikka nämä vääristelevät uutisvirtaa ja maailman tapahtumia.”

6. Ankarat ajat – ”Vielä laulu kuuluu helvetistäkin” – Reino Paasilinna – WSOY

7. Median mahti – Risto Uimonen – WSOY

8. Unohdettu viisaus – Eero Taivalsaari – VS-Kustannus

NUKKUVIEN PUOLUEEN JA MEDIAN UMMELLA OLON VAARALLISUUDESTA
Mielestäni heränneiden puolue tarvitaan. Pitää toivoa, että juuri heränneiden puolue voittaa kaikissa tulevissa vaaleissa. Äänestäen systemaattisesti ja pitkäkestoisesti muita kuin nykyisiä eduskuntapuolueita.

Mielestäni on tärkeää, että tajuamme omastammekin lähihistoriasta olevan kaksi eri versiota. Virallinen ja todellinen. Mitä pienempi niiden välinen ero on, niin sitä valmiimpia tulevat sukupolvemme ovat kohtaamaan tulevaisuuden. Itsenäisinä ja vapaina Suomen kansalaisina. Tuntemalla menneisyyden tapahtumia; pystymme edes jotenkin ennakoimaan tulevaa.

On myös syytä muistaa, että hyvinvoiva kansankunta omaa aina sopivassa suhteessa yhteisöllisyyttä ja yksilöllisyyttä. Terveyttä ylpeyttä juuristaan ja omasta itsestään. Valitettavasti tuon suhteen sekoitusta pitää pystyä koko ajan itse kunkin meistä tarkkailemaan. Ennen tätä kaikkea kutsuttiin ihmismielen sivistyneisyydeksi. Mikäli salatut eläimet pääsevät meissä itse kussakin valtaan, niin olemme siirtyneet pirun verran takaisinpäin eläinkuntaan suuntautuvassa evoluutiossa. Laumaeläiminä.

Kansankunta, joka hautaa menneisyytensä aktiivisen tutkinnan ja tulkinnan; on erittäin helppo saalis nyky – apparatsikkien petolaumalle. Heitähän löytyy ja toimii runsain mitoin kaikissa nykyisissä eduskuntapuolueissa. Petojen pirullista sukua – Käyttää tyylikästä pukua. Seuraavaksi esitän heidän toimistaan aihetodisteita. Olkaa hyvät.

Tiesittehän tämän? Mikäli HE 60/2010 vp – Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi Suomen perustuslain muuttamisesta menee heittämällä eduskunnan käsittelyssä läpi, niin Suomen eläinsymboliksi on syytä vaihtaa vaikka puudeli. Eunukki sellainen.

”Pääministerin asemasta Suomen edustajana Euroopan unionin toiminnassa ehdotetaan säädettäväksi perustuslaissa.

Lisäksi perustuslakiin otettaisiin nimenomaiset säännökset Suomen jäsenyydestä Euroopan unionissa ja toimivallan siirrosta kansainväliselle toimielimelle.

Kansainvälisten velvoitteiden voimaansaattaminen osoitettaisiin pääsääntöisesti valtioneuvostolle.”

Eli kaikessa hiljaisuudessa Suomesta ollaan tekemässä EU:n liittovaltion osavaltio!

Onko vallan vahtikoirillemme juotettu pitkäkestoisia tyrmäystippoja? Vai onko heille kenties luvassa uusia ja kovapalkkaisia duunipaikkoja kasvavassa EU:n apparatsikkikoneistossa?

MITEN MEDIAN SIDOONAISUUKSIEN AVAAMISESSA ETEENPÄIN?
Kovan kritiikin esittämisen lisäksi on aina hyvä muistaa esittää konkreettisia ratkaisuja tai eteenpäin pääsyn mahdollistamia väliportaita.

Tässä ne tulevat omalta osaltani ja kaikkien Teidän vapaaseen käyttöönne suunnattuina. Niitä saa reilusti kyseenalaistaa, repiä auki ja rakentaa paremmin toimivaan muotoon.

1. Vaalirahoituksen salaisuudet julki koko 2000-luvulta

http://ajankuva.blogspot.com/2010/06/vaalirahoituksen-salaisuudet-julki-koko.html

2. Maan tapa? Institutionaalinen korruptio vaiko rehellisyys?

http://ajankuva.blogspot.com/2010/07/maan-tapa-institutionaalinen-korruptio.html

3. Suomi 2.0 – Maan tapa vuonna 2017?

http://ajankuva.blogspot.com/2010/07/suomi-20-maan-tapa-vuonna-2017.html

Ja muista pitää se, että kansanvalta ei voi toimia, jos kansa ei tiedä.

Matkaa menneisyyteemme on hyvä jokaisen meistä tehdä tahollaan. Omaan tahtiin ja kulloisenkin elämäntilanteen sallimissa puitteissa. Tieto menee parhaiten perille ilman aikaan perustuvaa pakkoa.

Esimerkiksi Suomessa kiellettyjen kirjojen julkisesta listaamisesta ja uudelleen julkaisemisesta on hyvä aloittaa. Samoin kuin päätoimittajien hyllyttämistä jutuista. Vai mitä?

KANSAN GALLUPPI KANSALAISTEN TIEDONJANON KOHTEISTA
Tässä katugalluppia asioista, joista sadoilla tuhansilla suomalaisilla saattaa olla päällä huikea tiedonjano. Osassa kohtia jopa miljoonilla suomalaisilla.

Mielestäni on turhaa käyttää maan tapaan ongelmien ratkaisuun veistä; kun kaikki riippuu kuitenkin lopulta meistä. Pitää vain jaksaa ja uskaltaa taittaa kasvalla joukolla apparatsikkiviranomaisten kanssa peistä.

Kansanvalta toimii hyvin, jos kansa vain tietää.

 

PÄIVITTELYÄ 1.3.2013 – KELLO 18:05
> MAAN TAPANA; SANANVAPAUS KAUPPATAVARANA
Sanomalehdillä oli pitkään ensimmäinen ja viimeinen sana. Onhan se osin edelleen. Esimerkiksi mielipidesivun pravdamaisella hallinnoinnilla.

Näin ei ole enää.

Tänä päivänä jokainen meistä; voi halutessaan koota palasista, omaan kulloiseenkin maailman katsomukseen sopivan todellisuuden.  Esimerkiksi Facebookin ja Twitterin päivityksissä; kaikki meistä ovat, esimerkiksi Helsingin Sanomien kanssa samalla viivalla.

Helsingin Sanomien aukko Facebookin ja Twitterin uutisvirrassa on saman kokoinen kuin muiden käyttäjien. Vaikka onhan Helsingin Sanomat todellisuudessa edelleen melkoinen jätti. Ainakin muutamien vuosien ajan.

Netti eli virtuaaliset markkinavoimat tekivät nimittäin kaikessa hiljaisuudessa sanomalehdille saman, mikä tapahtui digitalisoitumisen ja internetin myötä jo aikaa sitten esimerkiksi musiikintekijöille. Rahastaminen omasta tuotteesta ja työstä tuli erittäin haasteelliseksi. Osin mahdottomaksi.

Kaikessa kuohunnassa tulee aina nähdä uuden mahdollisuuden siemen. Tässä oma ehdotukseni.

Jotta jätin kanssa uskaltaa toimia ja siihen voi luottaa, niin esimerkiksi Helsingin Sanomien tulee avata sisimpänsä rehellisesti. Tosin ensin pitäisi saada saavutetuksi jonkin asteinen yhteisymmärrys siitä, mitä rehellisyys tässä yhteydessä tarkoittaa?

Sitten olisi helpompi edetä päätoimittajien, omistajien ja toimitusten esimiesten oikeanlaiseen esittelyyn. Sidonnaisuuksineen, perhesuhteineen ja osakeomistuksineen.

Uskon, että verovaroista kustannettavan Ylen suhteen samanlainen avautuminen olisi ensin paikallaan. Sen jälkeen alan standardia avoimuudesta on muidenkin helppo seurata.

WWW. JOURNALISMI. INFO – SIVUSTON KOHTALO KIINNOSTAA?
“Tiedotusvälineellä ei ole arvokkaampaa pääomaa kuin se, että siihen voi luottaa.”
Julkisen sanan neuvoston (JNS) puheenjohtaja Risto Uimonen, HS 11.7.2012.

Valtakunnallisen ja tiedotusvälinekohtaisen mainostulorekisterin syntyminen auttaa ymmärtämään esimerkiksi Helsingin Sanomien ja Nelosen yhteenliittymän kovan kilpailijan, Bonnier – konsernin omistaman MTV3 – konsernin uutisvalintoja ja toimintatapaa paremmin. Sanoma-konsernin massiivista mediapalettia yhtään väheksymättä.

Journalismi. info – niminen sivusto on poistunut keskuudestamme tai sitten se on vain tauolla. Sivustolla sai ladata veloituksetta jakoon seuraavat kaksi näytepalaa. Ne koskevat Martti Valkosen kirjaa, joka ilmestyi 10 vuotta sitten:

“Sananvapaus kauppatavarana”.

Aika yllättävää lukea, että kokoomuksen, demareiden ja vihreiden yhteistyö on ollut aikanaan jo noin hedelmällistä. Salaliitot ovat muuttuneet silmiemme edessä pyöriviksi avoliitoiksi, jotka monesti ylittävät kaikki totutut puolue-, aate- ja varallisuusrajat.

Tässä siis netistä pelastettua perintöä kaikkien aiheesta kiinnostuneiden saataville:

Pihtiputaan mummosta ja Heikki Hellmanista mielenkiintoista luettavaa:
.pdf – muotoiset tietopaketit edellyttävät ilmaista Acrobat Reader – ohjelmaa koneellesi

SANANVAPAUS KAUPPATAVARANA_salat-1_MARTTI VALKONEN
SANANVAPAUS KAUPPATAVARANA_salat-2_MARTTI VALKONEN

* salat_2 osan sivuilta 20 alkaen Toimittajaliitosta.
* tutkivan ja datajournalismin paikka? Media-alaa itseään koskien.
* toistuuko EU:n suhteen nyt sama; mikä aiemmin Neuvostoliiton?

Journalisti-lehdessä 1/2013 Tuomo Pietiläinen kirjoitti aiheesta otsikolla ”Kremlin palveluksessa”

SUOMI 2017 ARTIKKELEITA MEDIAN TILASTA
Tästä alla olevasta linkistä Suomi 2017 artikkeleihin koskien median tilanteita:

– Miksi mainosraha määrää uutisten valinnan? –
– Euroopan velkojen verkoston läpivalaisu viimeinkin käyntiin –
– Huonoja uutisia – kirjasta –

Hienoa olisikin, jos aiheeseen liittyen saataisiin vastaavanlainen pamfletti myös isojen tiedotusvälineiden omistajilta. Jotka ovat muutamaa isoa henkilöomistajaa lukuunottamatta isoja institutionaalisia toimijoita.

Kuten säätiöitä, rahastoja ja vakuutusyhtiöitä.
(Lähteenä edelliselle Huonoja uutisia – kirjan sivu 16)

Haaste omistajien vastapallopamfletin tekemiselle tulee kirjan sivulla 15:
“Emme missään nimessä syytä tason laskusta toimituksia emme päätoimittajia. Resursseihin liittyvistä päätöksistä vastaavat omistajat.”

Huonoja uutisia – kirjan sivulta 97 aiheeseen tähän pohdintaan liittyvä löytö:

“Transparency Suomi ehdotti raportissaan alkuvuodesta, että Suomeen tulisi perustaa median mainostulorekisteri, joka paljastaisi liian likeiset suhteet liike-elämään. Ehdotus vaiettiin kuoliaaksi.”

PÄIVITTELYÄ 2.3.2016 KELLO 11:03 – PÄÄTOIMITTAJAT YHTEISRINTAMASSA

LUOTETTAVAN MEDIAN PUOLESTA – VUOSI 2016
– 22 PÄÄTOIMITTAJAA JA MEDIAA

Media 1.3.2016 klo 3:00
Päätoimittajien kannanotto: Luotettavan median puolesta

”Suomalainen keskustelutapa on muuttunut nopeasti. Eritoten sosiaalisessa mediassa solvaaminen, halventaminen, mustamaalaaminen ja suoranainen valehtelu ovat arkipäiväistyneet. Mediaksi itseään nimittävät tahot myrkyttävät yhteiskunnallisen keskustelun ja yhteiskunnan ilmapiirin johtamalla yleisöä tahallisesti harhaan valheellisilla viesteillään. Hyvän maun ja soveliaisuuden rajat on jo aikaa sitten ylitetty.

Moniarvoinen viestintä ja sananvapaus sallivat erilaiset mielipiteet. Se ei tarkoita, että kuka tahansa voi levittää mitä tahansa kenenkään siihen puuttumatta.

Me hyvää journalistista tapaa noudattavat päätoimittajat emme aio olla valemedian hiljaisia tukijoita ja myötäjuoksijoita. Sitoudumme oikeisiin tietoihin perustuvaan ja merkitykselliseen journalismiin. Kun tietoja pyritään tahallisesti hämärtämään tai vääristelemään, puutumme siihen omissa medioissamme. Tuemme yksittäisiä journalisteja, jotka työnsä vuoksi joutuvat parjauskampanjoiden kohteeksi. Emme salli, että journalisteja vaiennetaan painostamalla.

Otamme jatkossakin vastuun julkaisemistamme uutisista ja niiden oikeellisuudesta, ja vastaamme myös toimitustemme tekemistä virheistä ja niiden korjaamisesta. Aiomme vastaisuudessakin olla demokratian ja sananvapauden tukipilareita, osa toimivaa suomalaista yhteiskuntaa. Eettisesti kestäviin periaatteisiin sitoutuneen ammattimedian tehtävä on vaikeinakin aikoina kirkas.

Arno Ahosniemi, Kauppalehti ja Päätoimittajien yhdistys
Mika Pettersson, STT
Merja Ylä-Anttila, MTV
Kaius Niemi, Helsingin Sanomat
Tapio Sadeoja, Ilta-Sanomat
Atte Jääskeläinen, Yle
Jouko Jokinen, Aamulehti
Kari Kivelä, Iltalehti
Antti Kokkonen, Lapin Kansa
Tomi Lähdeniemi, Satakunnan Kansa
Reijo Ruokanen, Talouselämä
Pekka Mervola, Keskisuomalainen
Seppo Rönkkö, Savon Sanomat
Kari Vainio, Turun Sanomat
Kyösti Karvonen, Kaleva
Satu Takala, Ilkka
Toni Viljanmaa, Pohjalainen
Jouni Kemppainen, Maaseudun Tulevaisuus
Markus Pirttijoki, Kainuun Sanomat
Tommy Westerlund, Hufvudstadsbladet
Niklas Nyberg, Vasabladet
Marit af Björkesten, Svenska Yle”

Lähde: Yle Uutiset

VALLAN VAHTIKOIRAT; VALLAN SYLIKOIRINA – VUOSI 2012
– 21 PÄÄTOIMITTTAJAA, 22 TOIMITTAJAA JA MEDIAA

Vanhasen lista 3
Julkaistu joulukuu 5, 2012

Nyt; korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen mukaisesti, julkaistava Vanhasen lista on osallistujaluettelo henkilöistä, jotka osallistuivat 2.2.2009 Finlandia-talolla Helsingissä järjestettyyn “Suomen EU-politiikan tahtotila 2010-luvulla” – seminaariin. Osallistujatiedot pyrittiin ensin agressiivisesti salaamaan!

Kuitenkin listalta löytyy; esimerkiksi, 21 tiedotusvälineiden päätoimittajaa!

”Seminaarin noin 300 osallistujaa olivat pääosin virkamiehiä, poliitikkoja, yritysjohtajia, järjestöjohtajia ja tiedotusvälineiden edustajia ja oli arvioitavissa, että siihen, keitä seminaariin oli kutsuttu, oli vaikuttanut keskeisesti heidän tehtävänsä ja yhteiskunnallinen asemansa.” Lähde: KHO:2012:88 päätös

OSALLISTUJALISTAN MUKAISET PÄÄTOIMITTAJAT (21 kappaletta):
– vuonna 2012 saattavat löytyä toisista tehtävistä tai eläkkeeltä.

1. Apunen Matti, päätoimittaja, Aamulehti
2. Hara Margit, päätoimittaja, Nykypäivä
3. Honkamaa Tapio, päätoimittaja, Länsi-Savo
4. Hyvönen Eero, päätoimittaja, Nelosen uutiset
5. Joentausta Jouko, päätoimittaja, Kansan uutiset
6. Jääskeläinen Atte, vastaava päätoimittaja, Yle uutiset
7. Kalliokoski Matti, päätoimittaja, Ilkka
8. Koivumaa Pasi, päätoimittaja, Karjalainen
9. Laaninen Timo, päätoimittaja, Suomenmaa
10. Leinonen Hannu, päätoimittaja, Kauppalehti
11. Mantila Markku, päätoimittaja, Pohjalainen
12. Massinen Aimo, päätoimittaja, Turun Sanomat
13. Mervola Pekka, päätoimittaja, Keskisuomalainen
14. Palonen Emilia, päätoimittaja, Ydin-lehti
15. Puustinen Pekka, päätoimittaja, Karjalan Maa
16. Raeste Juha-Pekka, päätoimittaja, Taloussanomat
17. Ruokonen Tapani, päätoimittaja, Suomen Kuvalehti
18. Tolonen Juha, vt. päätoimittaja, Kaleva
19. Tourunen Jari, päätoimittaja, Savon Sanomat
20. Westerlund Tommy, chefredaktör, Västra Nyland
21. Virkkunen Janne, päätoimittaja, Helsingin Sanomat

Vanhasen listalla löytyy 22 toimittajaa, joista ainakin Arno Ahosniemi on noussut päätoimittajaksi.

Missä on tämän jutun pihvi?

Se on siinä, ettei yksikään niin sanottu virallinen tiedotusväline ollut kiinnostunut tekemään korkeimman hallinto-oikeuden erittäin merkittävästä päätöksestä juttua. Kärkikin oli vain; Suomen EU-asioissa ja vuonna 2007 käynnistyneen perustuslaki ”uudistuksen” läpiviemisen varmistamisesta.

Eikä tuossa mitään.

Täältä aiheesta kolme ruohonjuuri- ja katutason juttua, jotka on kirjoitettu pienen ihmisen näkökulmasta:

https://suomi2017.wordpress.com/?s=vanhasen+lista

Aurinko iloisesti keskuudessamme paistakoot ja mediakoneistojen ytimet meille eri kanteilta valaiskoot!

 

Mainokset

Tietoja Suomi 2017 - Suomi 2.0

Vuonna 2017 Suomi täyttää 100 vuotta. Millaisessa Suomessa tuolloin elämme jää kaikkien tuolloin eloisasti elävien koettavaksi. Tässä blogissani pyrin valottamaan lähihistoriamme mustia aukkoja. Ruohonjuuritasolta valaistuina. Toivottavasti entistä elämänmyönteisempään Suomi 2.0 - versioon on mahdollista päästä myös käytännön elämässä. Nyt ja heti. Kansanvaltahan ei voi toimia jos kansa ei tiedä. Vain yhdessä toimien olemme enemmän. Muuten armottomien apparatsikkien Albania uhkaa.
Kategoria(t): "sutki sisko" ja "hyvä veli"-järjestelmät, maan tapa, politiikka, yhteiskunta ja sidonnaisuudet Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

3 vastausta artikkeliin: Hei päätoimittajat! – Ketä kannatatte?

  1. ”Keskiviikkona 21.7.2010 Ilta Sanomat uutisoi otsikolla ‘Mediapomo katuu’, kuinka MTV3 toimitusjohtaja Pekka Karhuvaara piti lähtöä yhteiseen EU-kampanjaan virheenä, joka haisi pahalle.

    Porin Suomi-areenan tapahtumassa Karhuvaara paljasti miten laajaa ja keskitettyä isojen lehtitalojen lobbaus Suomen EU-jäsenyyden puolesta 90-luvun alussa oli.

    Karhuvaaran mukaan EU-hankkeen primus motor oli Sanomien pääomistaja, ministeri Aatos Erkko.”

    – Mediapomo katuu lehtitalojen yhteistä EU-lobbausta –
    http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=1287

    Toistaako Suomen median EU-historia itseään? 1994 ja 2011?

    Tsekkaa netistä hakukoodeilla:
    LJL 3/2011 koplaus
    HE 60/2010 Taxell

    * * * *

    Verkkomedia edustaa takuuvarmasti uutisten valtavirrasta poikkeavaa näkökulmaa. Mikä sitten heidän agendansa on? No ainakin hyviä huomioita ja esilletuloja sieltä tulee. Tässä Suomen suurimpaa sanomalehteä eli Helsingin Sanomia koskeva hyvä huomio.

    – Hesarin manipulointi- ja sensurointilinja tiukentunut nettikeskusteluissa –

    HS.fi:ssä keskustelu loppuu, kommentointi tulee tilalle
    Valtamedia muuttunut rupumediaksi
    Rupumediastrategi Matti Apunen jatkaa EVA:ssa
    Tavoitteena mielipidekentän pirstaloittaminen ja totaalihallinta:
    1) ylhäältä ohjatut keskusteluteemat
    2) rekisteröitymispakko
    3) kommenttidatan sirpaloituminen eli sen löytämisen vaikeuttaminen (paitsi kontrollöörille)
    Rupumedia pois sosiaalisesta mediasta

    Tykkää

  2. Kun kaikki tietää. Kaikki ymmärtää.

    Tiedotusvälineiden maailma on Suomessakin isojen muutosten keskellä. Toimittajia irtisanotaan kiihtyvään tahtiin. Ainakin mainosrahotteisten ja tilaajamaksuista riippuvaisten tiedotusvälineiden parista.

    Yksi ajanilmiöstä on selkeästi se, että ihmiset Suomessakaan eivät enää luota tiedotusvälineisiin. Entistä useampi meistä osaa hakea uutiset ulkomaita myöden ja asettaa ne oikeana pitämäänsä kontekstiin mielessään.

    Toinen ajanilmiöistä on selkeästi se, että myös luottamus puolueita ja etujärjestöjä kohtaan on romahtanut.

    – Hyviä uutisia numero 12 – artikkelissamme pohdimme tätä tapahtunutta roolien vaihtumista laajemmin.

    Missä menee valtiollisen valehtelun ja vilungin sallittu raja?

    Nyt tarvittaisiin aattelisten toimijoiden buffet-pöytä, josta jokainen politiikasta ja taloudesta kiinnostunut voisi ladata mieleisensä satsin käyttöönsä. Paikkansa pitävien tuotetietojen kera.

    Yllättäen monien toivelistan kärjessä ovat rehellisyys ja avoimuus. Mitä niillä sitten kunkin mielissä tarkoitetaankaan. Tärkeintä on tunne siitä, ettei omia kuseteta.

    * * * *

    Sitten media-alaa käsitteleviä kirjoja. Kirjojen esittelytekstit kustantajien sivuilta.

    1.
    Painokoneet seis! – Kertomuksia uuden journalismin ajasta – Johanna Vehkoo
    Ilmestynyt 21.9.2011

    Miten pysyä perässä kun maailma muuttuu? Tietenkin tiedotusvälineiden avulla. Mutta miten pysyä perässä kun tiedotusvälineet muuttuvat? Se onkin jo hankalampi kysymys.

    Toimittaja Johanna Vehkoo kertoo, mistä journalismin ja tiedonvälityksen muutoksessa on kyse. Onko journalismi kriisissä? Miten perinteinen media voi vastata sähköistyneen ja verkottuneen maailman esittämiin haasteisiin? Millainen on uuden median suhde demokratiaan? Ja mitä laatujournalismi voi nykyaikana oikein tarkoittaa?

    Vehkoo ei ole huolissaan sanomalehtien tulevaisuudesta, sillä journalismi ei ole vain mustetta paperilla. Sen sijaan meidän tulee œ”pohtia laatujournalismin tulevaisuutta. Laadukkaan sisällön elintila kapenee koko ajan, kun mediaorganisaatiot syövät itseään sisältäpäin.

    Perinteisen median uumenista ei juuri kuulu ääniä, jotka vaatisivat muutosta. Samaan aikaan digitaalinen journalismi löytää uusia väyliä vanhasta kaartista välittämättä. Robotit korvaavat urheilutoimittajat ja joukkoäly auttaa tutkivaa toimittajaa.

    Painokoneet seis! perustuu Vehkoon tutkimuksiin ja kokemuksiin toimittajantyössä. Se on tärkeä puheenvuoro aikana, jolloin journalismin yhteiskunnallisesta roolista on syytä huolestua maassa, jossa on väkilukuun suhteutettuna eniten toimittajia koko maailmassa.

    Kustantaja Teos

    Osumia Johanna Vehkoon omaan blogiin hakusanaparilla – Painokoneet seis! –

    2.
    Huonoja uutisia – Honkonen Juha & Lankinen Jussi

    Mediatalot tekevät kovia voittoja irtisanomalla toimittajia ennätystahtiin. Voitot jaetaan osinkoina omistajille, ja toimitukset kuihtuvat.

    Toimittajat tekevät juttuja yhä vähäisemmillä pohjatiedoilla. Faktoja ei ehditä tarkistaa, virheiden määrä kasvaa. Sanomalehtien yhteissivustot romuttavat kilpailun uutisvoitoista ja karsivat näkökulmia. Netissä lasketaan klikkauksia ja Katso kuvat! -otsikkojen viljely ohjaa sisältöä.

    Aiheisiin perehtyneet erikoistoimittajat korvataan halvemmilla yleistoimittajilla. Pätkätyöt yleistyvät ja freelancereiden sopimusehdoissa oikeudet korvataan velvollisuuksilla. Juttu- ja kuvapalkkioilla eläminen vaikeutuu.

    Lehdet ovat entistä riippuvaisempia yksittäisistä mainostajista etenkin maakunnissa. Raha selättää kritiikin. Huonoja uutisia perkaa uutisjournalismin ongelmat, etsii syylliset ja tarjoaa ratkaisuja. Kirja sisältää vankkaa mediatalojen talousanalyysia.

    Avainsanat: Mainonta Media Työ
    Kustantaja Into

    * * * *

    Onko Sinulla vinkkejä muista hyvistä suomalaista mediaa käsittelevistä kirjoista. Vanhoista taikka uusista? Vinkkaa kommenttiosion kauttta tai sähköpostilla pissalo (at) gmail.com

    Kiitos. Vain yhdessä toimien olemme enemmän.

    * * * *

    Eikä tässä ihan kaikki. Kun kaikki tietää. Kaikki ymmärtää.

    Miten valmiita tiedotusvälineiden ja sen oman ekosysteemin henkilöiden piirissä ollaan; läpivalaisemaan maan tapaa medioissa? Ihmisten välisestä luottamuksesta ja suhteistahan elämän perusasiat jatkossakin muodostuvat.

    Miksei siis maan tapa voi olla iloista, avointa ja kaikkien hyväksymää toimintaa?

    keskiviikkona, elokuuta 29, 2012
    – Maan tapaa –

    Toivottavasti maan tapaa. Sitä todellista. Ei virallista, saadaan pikku hiljaa julkiseen ja avoimeen keskusteluun. Tieto on valtaa. Etenkin omaan lähihistoriaamme liittyen.

    Vai onko esimerkiksi Toimittajaliittoon yhdeltä osin, > kts. Wikipedian artikkeli –; ankkuroituneen mediavallan voima vieläkin niin suuri, ettei näistä(kään) asioista tulla käymään avointa keskustelua?

    Tässä maan tapaan liittyviä aiheita sosiaalisen median (SM) kehittämän älyvalokuvan keinoin kerrottuna.

    Tykkää

  3. Paluuviite: Kerjään Hesaria tekemään henkilöhaastattelua itsestäni! – Maailmanparantajan madonluvut

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s